Golden Air lyfter maten till högre höjder

Pressmeddelande   •   Jun 13, 2013 07:15 CEST

Flyg och kulinariska upplevelser är inget som vanligen förknippas med varandra. Men det vill Golden Air ändra på. Nu inleder bolaget ett samarbete med White Guide och höjer kvaliteten på menyn ombord och erbjuder högklassiga delikatesstallrikar och smörgåsar där bra lokala råvaror står i
fokus.

– Vi vill utmana bilden av vad flygplansmat är. Vi är ett litet flygbolag med våra rötter här i Västsverige, det gör att vi har möjlighet att arbeta med bra lokala och säsongsanpassade råvaror och skapa en intressant meny baserat på de specialiteter som finns här i vår region, säger Anna Nilsson, chef
för Golden Air.

Samarbetspartner för satsningen är krögarna bakom Nova Mat & Möten och Alberts. Den sistnämnda krogen är en av de 10 bästa krogarna i Västsverige, enligt White Guide.

– Det är en spännande utmaning att göra en attraktiv meny som ska passa på en flygresa. Jag tycker vi har lyckats alldeles utmärkt med det och satsar på en flexibel meny, där basen utgörs av närproducerade råvaror som tex skinkan från Erikssons chark i Nossebro och mjölet somvi bakar med på kommer från Lundens Gård i Gärdhem. Allt bröd och alla bakverk bakas i Novas egna
bageri och allt bakas från grunden på plats, säger Per Olofsson, verksamhetschef och delägare Nova Mat & Möten.

– Idag torsdag flyger Per Olofsson med ombord för att berätta om varför vi numera erbjuder surdegsbröd till frukost och det kommer bjudas på något hembakat och extra gott som är bakat efter ett hemligt recept, berättar Anna Nilsson.

Samarbetet med White Guide sker både på regional och nationell nivå genom Sverigeflyg, där Golden Air ingår sedan årsskiftet.

– Genom att samarbeta med White Guide kommer vi själva att få lära oss mer om bra mat och även kunna inleda spännande samarbeten till glädje för våra passagerare, säger Anna Nilsson, chef för Golden Air.

– Dalsland, Bohuslän och Västergötland har stolta mattraditioner och ett generöst utbud av närproducerade läckerheter. Genom vårt samarbete med Nova Mat & Möten och andra proffsiga lokala producenter vill vi glänta på dörren till Västsveriges stora skafferi och erbjuda en god bit av vår region redan när du kliver ombord på planet i Stockholm, säger Anna.

För mer information, vänligen kontakta:
Anna Nilsson, chef för Golden Air, tfn: 0702-645525

Per Olofsson, kökschef och delägare Nova Mat & Möten, tfn: 072-20 77 705

Rickard Halleröd, delägare Albert Kök Hotell & Konferens, tfn: 0733-240 320

Om White Guide:
White Guide skapades 2004 genom en sammanslagning av de två välkända och
tillförlitliga restaurangguiderna Gourmet 199 Bord och Vägarnas Bästa.

White Guide är den enda heltäckande restaurangguiden i Sverige som utvärderar den svenska restaurangscenen med journalistisk integritet. Genom White Guide har Sverige fått en guide på högsta internationella nivå, en självklar auktoritet i restaurang-Sverige.

Om Golden Air:
Golden Air må vara det senaste tillskottet inom Sverigeflyg, men bolagen har funnits nästan lika länge. Golden Air fanns på plats när Sverigeflyg startade och har ofta jobbat tillsammans mot samma mål – att ge människor, företag och regioner bra kommunikationer.2011 såldes Golden Air Flyg AB till Braathens Aviation, som sedan tidigare äger Malmö Aviation och Sverigeflyg. Som en renodling av verksamheten valde man januari 2013 att överföra linjen Trollhättan-Bromma till ett nystartat dotterbolag i Sverigeflygs regi. Det nybildade bolaget fick namnet Golden Air! Golden Air erbjuder den snabbaste vägen mellan Stockholm City och västkusten och tillsammans med de andra bolagen i Sverigeflyg fortsätter de att utveckla sina regioner utan att låta sig begränsas av vad andra tror är möjligt.