Gotlandsflyg del i helt nytt svenskt linjenät

Pressmeddelande   •   Dec 04, 2009 18:21 CET

Gotlandsflyg presenterar ett unikt biljettsamarbete som ritar om flygkartan för svenskt inrikesflyg. Samarbetet innebär att Bromma blir en central knutpunkt där 11 svenska inrikesdestinationer knyts ihop i ett gemensamt linjenät. Sju flygbolag under den gemensamma organisationen Sverigeflyg, där Gotlandsflyg ingår, samt Malmö Aviation tar nu upp kampen om inrikespassagerarna och Arlanda.

När samarbetet är fullt utbyggt i början av nästa år blir Gotlandsflyg via Malmö Aviation synligt i resebyråernas och agenternas bokningsmotorer.

- Detta samarbete blir mycket konkurrenskraftigt och förbättrar inrikeskommunikationerna. Tillsammans har våra linjer ca två miljoner passagerare och står för en majoritet av trafiken på Bromma. Det nya linjenätet täcker de viktigaste och största destinationerna som idag efterfrågas av svenska inrikesresenärer, säger Ola Mattsson, chef på Gotlandsflyg.

Tillsammans utmanar de sju flygbolagen Arlanda och övriga inrikesoperatörer där. Gemensamma nämnare är ett starkt miljöengagemang, prismedvetenhet och kundfokus.

-  Det är mycket smidigt att byta flygplan på Bromma flygplats. Resenären kan utnyttja en transferdörr och på så vis ta sig direkt till gaten där nästa flyg avgår, utan att passera säkerhetskontrollen.

Malmö Aviation trafikerar Göteborg, Malmö och Umeå medan Sverigeflyg, där Gotlandsflyg ingår, trafikerar Ängelholm, Växjö, Ronneby, Kalmar, Sundsvall och Östersund.

Gotlandsflygs passagerarantal till Bromma har under november ökat med 4,8 procent till 14.054 passagerare. För perioden januari-november har Brommatrafiken ökat med 3,5 procent till 158.090 passagerare totalt sett. Gotlandsflygs chef Ola Mattsson har också stora förhoppningar på den nya året-runt-linjen Göteborg som blev bokningsbar 1 december.

November blev ytterligare en i raden av månader med positiv utvecklingen som Gotlandsflyg haft under 2009. Antalet passagerare ökade med 650 st till och från Bromma under månaden.

-  Vi är också positivt överraskade över hur väl Göteborgslinjen tagits emot. På mindre än 24 timmar från det vi blev bokningsbara har vi fått ett femtiotal bokningar, fortsätter en nöjd Ola Mattsson.

För mer information kontakta:

Ola Mattsson, chef Gotlandsflyg

e-post: ola@gotlandsflyg.se