Gotlandsflyg försvarar passagerarrekord från 2009

Pressmeddelande   •   Sep 08, 2010 21:48 CEST

Fjolårssommarens passagerarrekord som innebar en ökning med 9,3 procent når i  år samma höjder i juli och augusti. Populärast är förutom Stockholm/Bromma linjerna Visby-Göteborg och Visby-Ängelholm/Helsingborg. På chartersidan överträffar Prag och Warzawa alla förväntningar. 368 gotlänningar har hittills bokat sig på weekendcharter till Prag eller Riga.

Gotlandsflygs passagerarantal har under perioden juli-augusti ökat med 275 passagerare (0,6%). De linjer som uppvisar bäst utveckling i sommar är Göteborg med 28% passagerarökning och Ängelholm/Helsingborg med en ökning på 25%. Däremot har det gått tyngre för Helsingforslinjen som tappar 11% passagerare samt Hamburg och Skavsta som tappar ca 24%.

-      Det är glädjande att vi i juli och augusti kan försvara siffrorna från 2009 trots att SAS i år trafikerat Stockholm Arlanda med ca 16.000 stolar under samma period. Smolket i bägaren är juni som bl a p g a pilotstrejken  innebar ett passagarartapp på 14% samt april där askmolnet kostade oss 30% passagerartapp, säger Gotlandsflygs chef Ola Mattsson.

Charter till Prag och Warzawa som lanserades i juni och som gör det möjligt för gotlänningarna att resa direkt från Gotland till semestern har hittills lockat 368 semesterfirare att boka. Hurghada med åtta avgångar har bokats av 231 gotlänningar och har 50% beläggningsgrad. Gran Canaria med fem avgångar 21 dec i år till 18 januari 2011 har hittills 135 bokningar.

-      Till Prag finns det bara två platser kvar och till Warzawa knappt 60 platser, men de går åt fort nu. Det här visar att gotlänningarna uppskattar att resa direkt från hemmaplan och spara tid, pengar och miljö såklart.  Om någon vecka kommer vi att presentera minst tre nya resmål för den som vill resa till våren och nästa höst. Vi har redan visat att vi kan landa på många flygplatser, inte bara Landvetter, säger en småleende Ola Mattsson.

För mer information kontakta:

Ola Mattsson, chef Gotlandsflyg

e-post: ola@gotlandsflyg.se

Gotlandsflyg: Besöksadress: Visby flygplats, 621 45 VISBY

Gotlandsflyg AB startade 2001 för att pressa priserna på den gotländska flygmarknaden. Idag transporterar vi 200.000 resenärer varje år, året runt till Stockholm/Bromma, Göteborg och Ängelholm/Helsingborg samt till sju sommardestinationer. 2006 och 2008 var Gotlandsflyg det flygbolag i svenskt inrikesflyg med mest nöjda kunder enl Svenskt Kvalitetsindex. Genom att endast flyga turbopropellerplan minskar vi vår miljöpåverkan. Vi sorterar allt avfall ombord och säljer utsläppsrätter. Sedan december 2009 är vi också ISO 14001-miljöcertifierade. Sedan 2010 driver vi också chartertrafik direkt från Gotland.