Gotlandsflyg satsar på året runt-trafik till Malmö

Pressmeddelande   •   Jul 08, 2013 12:00 CEST

Gotlandsflygs och Malmö Aviations sommarlinje mellan Visby och Malmö blir en året runt-linje. Det betyder att trafiken kommer att fortsätta med upp till tre tur- och retur flygningar i veckan med start tisdagen den 27 augusti.

Linjen Malmö-Visby har visat sig vara en riktig succé. Därför väljer nu Gotlandsflyg och Malmö Aviation att göra linjen till en året runt-linje. Trafiken kommer således att fortsätta med tre tur- och retur flygningar i veckan (tisdagar, fredagar och söndagar). Linjen ska flygas med en SAAB 340 med plats för 33 passagerare. Vid behov kan dock kapaciteten utökas. Start för den nya linjen blir den 27 augusti.

Under sommartrafiken 2012 flög närmare 7000 personer mellan Visby och Malmö och årets sommar ser ut att slå det rekordet.

– Det finns ett stort antal Gotlänningar boende i Malmöregionen och på samma sätt personer bördiga från Skåne här på Gotland. Nu förenklar vi deras och andras möjligheter att resa mellan regionerna på ett enkelt och smidigt sätt, säger Ola Mattsson, chef för Gotlandsflyg.

Det är inte heller bara svenskar som kan dra fördel av den nya linjen. Linjen innebär även en klar tidsbesparing för de tusentals danskar som årligen besöker Gotland och som nu kan nu ta sig till ön från Malmö Airport utan att behöva byta flygplan på vägen mellan Köpenhamn och Visby.

– Malmö är en intressant tillväxtregion vars närhet kan generera bra affärsmöjligheter för våra gotländska företag. Malmö Airport har en mängd intressanta utrikeslinjer. Räknar vi dessutom in närheten till Köpenhamn och Kastrups flygplats ligger hela världen för resenärernas fötter. De behöver inte längre åka norrut för att resa söderut på kontinenten, säger Ola Mattsson, chef för Gotlandsflyg.

Biljetter till den nya linjen finns nu bokningsbara på gotlandsflyg.se, hos malmoaviation.se och hos resebyråer.

För mer information, kontakta:
Ola Mattsson, chef Gotlandsflyg, tfn: 070-398 52 80, e-post: ola@gotlandsflyg.se

Gotlandsflyg AB startade 2001 för att pressa priserna på den gotländska flygmarknaden. Idag transporterar vi över 280.000 resenärer varje år, året runt till Stockholm/Bromma samt Arlanda, Göteborg och Ängelholm/Helsingborg samt till fem sommardestinationer. 2006, 2008, 2010 och 2011 var Gotlandsflyg det flygbolag i svenskt inrikesflyg med mest nöjda kunder enl Svenskt Kvalitetsindex. Genom att endast flyga turbopropellerplan minskar vi vår miljöpåverkan. Vi sorterar allt avfall ombord och alla resor är klimatkompenserade genom EU:s utsläppsrättshandel. Sedan december 2009 är vi också ISO 14001-miljöcertifierade. Sedan 2010 driver vi också chartertrafik direkt från Gotland.