Gotlandsflygs oktoberstatistik

Pressmeddelande   •   Nov 08, 2010 10:07 CET

Gotlandsflyg ökar antalet resenärer under oktober månad med 11%. Trafiken till Bromma ökar med 3%. Störst är ökningen på Göteborg (+363%) som jämförs med Skavsta förra året. Den nya året-runt-linjen Arlanda som startade 18 oktober lockade 412 resenärer.

Totalt reste 16.578 passagerare med Gotlandsflyg till och från Bromma, Arlanda, Göteborg och Helsingborgsregionen under september. Det är en ökning med 1.582 resenärer eller 11% mot föregående år. Göteborg i jämförelse med Skavsta 2009 innebar nästan en fyrdubbling av antalet passagerare. Till Helsingborgsregionen var ökningen 34% och på Bromma 3%.

Resandeutvecklingen i oktober är väldigt glädjande. Vi ökar på samtliga året-runt-linjer och har nu också startat upp linjen till Arlanda. Framförallt är Göteborg en stor succe med nästan 1.000 resenärer i oktober, säger Gotlandsflygs chef Ola Mattsson.

Charterserien till Prag och Warzawa direkt från Visby lockade 388 gotländska semesterfirare under oktober.

Citycharter direkt från Gotland är en succé. Resenärerna har varit väldigt nöjda och glada, trots att Gotlandsflyg fortfarande har en del att lära i de här sammanhangen. Precis som en idrottsman måste man träna för att bli bättre. Och det gör vi nu.  Om någon vecka kommer vi att presentera nya citycharterresmål för den som vill resa till våren, fortsätter Ola Mattsson.

För mer information kontakta:

Ola Mattsson, chef Gotlandsflyg

e-post: ola@gotlandsflyg.se

Gotlandsflyg: Besöksadress: Visby flygplats, 621 45 VISBY

Gotlandsflyg AB startade 2001 för att pressa priserna på den gotländska flygmarknaden. Idag transporterar vi 200.000 resenärer varje år, året runt till Stockholm/Bromma, Göteborg och Ängelholm/Helsingborg samt till sju sommardestinationer. 2006 och 2008 var Gotlandsflyg det flygbolag i svenskt inrikesflyg med mest nöjda kunder enl Svenskt Kvalitetsindex. Genom att endast flyga turbopropellerplan minskar vi vår miljöpåverkan. Vi sorterar allt avfall ombord och säljer utsläppsrätter. Sedan december 2009 är vi också ISO 14001-miljöcertifierade. Sedan 2010 driver vi också chartertrafik direkt från Gotland.