Gotlandsflygs septemberstatistik

Pressmeddelande   •   Okt 09, 2010 14:57 CEST

Gotlandsflyg ökar antalet resenärer under september månad med 7%. Samtliga tre året-runt-linjer ökar antalet passagerare. Störst är ökningen på Göteborg som jämförs med Skavsta förra året. Gotlandsflygs chef Ola Mattsson ser också fram emot den nya året-runt-linjen Arlanda som startar 18 oktober.

Totalt reste 17.537 passagerare med Gotlandsflyg till och från Bromma, Göteborg och Helsingborgsregionen under september. Det är en ökning med 7% mot föregående år. Göteborg i jämförelse med Skavsta 2009 innebar en fyrdubbling av antalet passagerare. Till Helsingborgsregionen var ökningen 29% och på Bromma 0,6%. Visby flygplats ökade antalet inrikesresenärer med 3,6% i september.

Resandeutvecklingen i september är väldigt glädjande. Framförallt är Göteborg en stor succe. Nu ser vi fram emot starten av Arlanda 18 oktober som blir den andra nya året-runt-linjen under 2010, säger Gotlandsflygs chef Ola Mattsson.

Charter till Prag och Warzawa som lanserades i juni och som gör det möjligt för gotlänningarna att resa direkt från Gotland till semestern har hittills lockat 388 semesterfirare att boka.

Till Prag finns det bara en plats kvar och till Warzawa knappt 40 platser, men de går åt fort nu. Det här visar att gotlänningarna uppskattar att resa direkt från hemmaplan och spara tid, pengar och miljö såklart.  Om någon vecka kommer vi att presentera minst tre nya resmål för den som vill resa till våren och nästa höst, fortsätter en hemlighetsfull Ola Mattsson.

För mer information kontakta:

Ola Mattsson, chef Gotlandsflyg

e-post: ola@gotlandsflyg.se

Gotlandsflyg: Besöksadress: Visby flygplats, 621 45 VISBY

Gotlandsflyg AB startade 2001 för att pressa priserna på den gotländska flygmarknaden. Idag transporterar vi 200.000 resenärer varje år, året runt till Stockholm/Bromma, Göteborg och Ängelholm/Helsingborg samt till sju sommardestinationer. 2006 och 2008 var Gotlandsflyg det flygbolag i svenskt inrikesflyg med mest nöjda kunder enl Svenskt Kvalitetsindex. Genom att endast flyga turbopropellerplan minskar vi vår miljöpåverkan. Vi sorterar allt avfall ombord och säljer utsläppsrätter. Sedan december 2009 är vi också ISO 14001-miljöcertifierade. Sedan 2010 driver vi också chartertrafik direkt från Gotland.