Idag får Sverige ett nytt inrikesflyg

Pressmeddelande   •   Feb 29, 2016 13:00 CET

Idag lyfter Sveriges nya inrikesflyg. Med 13 destinationer och Bromma flygplats som nav ritar BRA om kartan för det svenska inrikesflyget.

Idag bildar Malmö Aviation och Sverigeflygs bolag tillsammans BRA, som står för Braathens Regional Airlines. Det gemensamma linjenätet blir Sveriges största inrikes och ombord sitter var tredje inrikesflygresenär.

– Jag tycker att det är på tiden att vi svenskar får ett flygbolag som är helt fokuserade på att utveckla den svenska inrikesflygtrafiken och som på allvar kan knyta samman Sverige. När vi nu samlar våra 8 bolag under ett gemensamt namn är ledorden enkelhet och närhet, berättar Anders Ehrling, VD och koncernchef för BRA.

Enkla, personliga lösningar som skapar snabba resor är målbilden för BRA. I tider då utveckling av kundupplevelser ofta handlar om IT-lösningar satsar BRA på personliga möten och en närhet till kunderna runt om i Sverige.

– Vi ser oss som en del av kollektivtrafiken och anstränger oss för att skapa snabba och enkla resor. Därför satsar vi på digitala lösningar och korta incheckningstider men samtidigt på ett ännu närmare och personligt kundbemötande. Vi vill att våra frekventa resenärer ska känna sig som hemma hos oss, säger Anders Ehrling.

Grundtanken i BRA handlar om att utvecklas tillsammans med Sveriges olika regioner. Därför har BRA valt bort tanken på ett huvudkontor och har istället egna medarbetare både på marken och i luften på samtliga 13 destinationer som bolaget flyger.

Genom synkroniserade tidtabeller vill BRA krympa avstånden inom Sverige. Det nya linjenätet ger rekordmånga bytesmöjligheter på Bromma flygplats, så att det är möjligt att resa mellan alla städer över dagen. På alla avgångar innan klockan 9.00 bjuder BRA dessutom på en lokalproducerad frukost, unik för varje region.

– Inrikesflyget kännetecknas av hård konkurrens och har inte haft någon större tillväxt under de senaste 20 åren, men med BRA räknar vi med att vi kan fortsätta att utmana och ta marknadsandelar, säger Anders Ehrling, VD och koncernchef för BRA.

BRA står för Braathens Regional Airlines, men det är också ett löfte om hur bolaget vill uppfattas av kunderna. BRA flyger till Stockholm Bromma, Umeå, Östersund, Sundsvall, Visby, Trollhättan, Göteborg, Växjö, Kalmar, Ronneby, Halmstad, Ängelholm och Malmö. Under 2015 slog Malmö Aviation och Sverigeflyg gemensamt passagerarrekord med drygt 2,2 miljoner resenärer. BRA är miljöcertifierat enligt ISO 14001 och arbetar aktivt för ett fossilfritt inrikesflyg. BRA har 1100 medarbetare fördelat på 13 orter i Sverige. BRA ägs av Braganza som är Per G Braathens svenska investmentbolag.