Idag lyfter Sveriges nya inrikesflyg – det är BRA för Blekinge

Pressmeddelande   •   Feb 29, 2016 13:00 CET

Idag får Sverige ett nytt flygbolag. Med enkelhet och närhet som ledord bildar Blekingeflyg tillsammans med systerbolagen i Sverigeflyg och Malmö Aviation det nya inrikesflygbolaget BRA. Ombord sitter var tredje inrikesflygresenär.

2015 avslutades med nytt passagerarrekord för Blekingeflyg. Under 2016 planerar BRA att öka satsningen i Blekinge med ett större flygplan med plats för 22 passagerare till på varje tur.

– Vi vill fortsätta att vara Blekingebornas eget flygbolag. Ju mer behovet av resor ökar i vår region, desto mer kommer vi att flyga. I BRA har vi valt bort tanken på ett huvudkontor och satsar istället på 13 kontor med lokala medarbetare både i luften och på marken. Så jag törs lova att våra resenärer kommer att känna sig som hemma hos oss även framöver, säger Anna Soltorp, regionchef för BRA i Blekinge.

I satsningen på BRA får Blekingeborna inte bara en flyglinje till Stockholm, utan också tillgång till hela BRA:s linjenät.

– Med BRA får vi Sveriges största inrikeslinjenät. Vi har också sett över våra tidtabeller så att det är möjligt att resa från Ronneby till exempelvis Umeå, Östersund och Sundsvall över dagen. Allt som behövs är ett kort och enkelt byte på Bromma flygplats, berättar Anna Soltorp.

Den lokalproducerade maten ombord som blivit så uppskattad hos Blekingeflyg utökas än mer tillsammans med Contans konditori i Ronneby. En nyhet med BRA är att den lokalproducerade frukosten ingår för alla som reser före klockan 9. Det nya lojalitetsprogrammet BRA VännerTM ger kunderna möjlighet att både äta en riktigt god middag på hemmaplan och att upptäcka resten av landet. Men allra tydligast handlar satsningen om BRA på enkelhet och närhet.

– Inrikesflyget är en del av kollektivtrafiken och det gäller för oss att göra det enkelt att resa. För oss innebär det till exempel att vi nu alltid har 15 minuters incheckningstid. Dessutom har vi satsat på en webbplattform där du kan sköta allt från bokning, incheckning och hantering av bonuspoäng i din mobil. Det gör att du inte behöver lägga mer tid än nödvändigt på att resa, utan kan spendera mer tid på hemmaplan. Det tror vi är BRA för Blekinge, säger Anna Soltorp.

BRA Ronneby

17 medarbetare

2172 avgångar till Stockholm under 2016

75 902 resenärer mellan Ronneby och Bromma 2015

Följ BRA Ronneby på Facebook

BRA står för Braathens Regional Airlines, men det är också ett löfte om hur bolaget vill uppfattas av kunderna. BRA flyger till Stockholm Bromma, Umeå, Östersund, Sundsvall, Visby, Trollhättan, Göteborg, Växjö, Kalmar, Ronneby, Halmstad, Ängelholm och Malmö. Under 2015 slog Malmö Aviation och Sverigeflyg gemensamt passagerarrekord med drygt 2,2 miljoner resenärer. BRA är miljöcertifierat enligt ISO 14001 och arbetar aktivt för ett fossilfritt inrikesflyg. BRA har 1100 medarbetare fördelat på 13 orter i Sverige. BRA ägs av Braganza som är Per G Braathens svenska investmentbolag.