Idag lyfter Sveriges nya inrikesflyg – det är BRA för Göteborg

Pressmeddelande   •   Feb 29, 2016 13:00 CET

Idag får Sverige ett nytt flygbolag. Med enkelhet och närhet som ledord bildar Malmö Aviation tillsammans med Sverigeflyg det nya inrikesflygbolaget BRA. Ombord sitter var tredje inrikesflygresenär.

2015 avslutades med passagerarrekord för Malmö Aviation. 2016 startade med en utökad satsning på en direktlinje från Göteborg till Umeå och vintertrafik direkt till Åre/Östersund.

– Vi vill vara Göteborgarnas eget flygbolag. Ju mer behovet av resor ökar i vår region, desto mer kommer vi att flyga. I BRA har vi valt bort tanken på ett huvudkontor och satsar istället på 13 kontor med lokala medarbetare både i luften och på marken. Så jag törs lova att våra resenärer kommer att känna sig som hemma hos oss även framöver, säger Mathias Winberg, regionchef BRA i Göteborg och Trollhättan.

I Göteborg flyger Gotlandsflyg också fyra dagar i veckan till Visby. Det gör att det nya linjenätet för BRA nu innehåller 3 året runt-linjer från Göteborg och en säsongslinje. Därtill får alla resenärer tillgång till hela BRA:s linjenät via Bromma.

– Med BRA får vi Sveriges största inrikeslinjenät. Vi har också sett över våra tidtabeller så att det är möjligt att resa från Göteborg till exempelvis Sundsvall och Östersund över dagen, med bara ett kort byte på Bromma, berättar Mathias Winberg.

Bland nyheterna med BRA märks att alla som reser innan klockan 9 på morgonen bjuds på lokalproducerad frukost med specialiteter från Göteborgsregionen i samarbete med Patrick och Katja Palmdahl på Lilla Spinneriet. Det nya lojalitetsprogrammet BRA VännerTM ger kunderna möjlighet att både äta en riktigt god middag på hemmaplan och att uppleva andra delar av landet. Men allra tydligast handlar satsningen om BRA på enkelhet och närhet.

– Inrikesflyget är en del av kollektivtrafiken och det gäller för oss att göra det enkelt att resa. För oss innebär det till exempel att vi har 15 minuters incheckningstid. Dessutom har vi satsat på en webbplattform där du kan sköta allt från bokning, incheckning och hantering av bonuspoäng i din mobil. Det gör att du inte behöver lägga mer tid än nödvändigt på att resa, utan kan spendera mer tid på hemmaplan. Det tror vi är BRA för Göteborg, säger Mathias Winberg.

BRA Göteborg

140 medarbetare

6400 avgångar till Stockholm under 2016

588 avgångar till Visby

894 avgångar till Umeå

28 avgångar till Östersund

460 000 resenärer mellan Göteborg och Bromma 2015

Följ BRA Göteborg på Facebook

BRA står för Braathens Regional Airlines, men det är också ett löfte om hur bolaget vill uppfattas av kunderna. BRA flyger till Stockholm Bromma, Umeå, Östersund, Sundsvall, Visby, Trollhättan, Göteborg, Växjö, Kalmar, Ronneby, Halmstad, Ängelholm och Malmö. Under 2015 slog Malmö Aviation och Sverigeflyg gemensamt passagerarrekord med drygt 2,2 miljoner resenärer. BRA är miljöcertifierat enligt ISO 14001 och arbetar aktivt för ett fossilfritt inrikesflyg. BRA har 1100 medarbetare fördelat på 13 orter i Sverige. BRA ägs av Braganza som är Per G Braathens svenska investmentbolag.