Idag lyfter Sveriges nya inrikesflyg – det är BRA för Gotland

Pressmeddelande   •   Feb 29, 2016 13:00 CET

Idag får Sverige ett nytt flygbolag. Med enkelhet och närhet som ledord bildar Gotlandsflyg tillsammans med systerbolagen i Sverigeflyg och Malmö Aviation det nya inrikesflygbolaget BRA. Ombord sitter var tredje inrikesflygresenär.

2015 avslutades med nytt passagerarrekord för Gotlandsflyg. 2016, 15 år efter starten då Gotlandsflyg bröt monopolet på sträckan Visby-Stockholm, tar nu Gotlandsflyg nästa steg tillsammans med systerföretagen och bildar BRA.

– Vi fortsätter att vara Gotlänningarnas eget flygbolag. Ju mer behovet av resor ökar i vår region, desto mer kommer vi att flyga. Trots att vi inte längre heter Gotlandsflyg kommer vi att vara lika fokuserade på att göra skillnad för vår region. I BRA har vi valt bort tanken på ett huvudkontor och satsar istället på 13 kontor med lokala medarbetare både i luften och på marken. Så jag törs lova att våra resenärer kommer att känna sig som hemma hos oss även framöver, säger Sakarias Ronquist, regionchef för BRA på Gotland.

Satsningen fortsätter under 2016 med fler direktturer till Stockholm, Göteborg och Malmö, dessutom får gotlänningar tillgång till hela BRA:s linjenät via Bromma.

– Med BRA får vi Sveriges största inrikeslinjenät. Vi har också sett över våra tidtabeller så att det är möjligt att resa från Visby till exempelvis Umeå, Östersund och Trollhättan över dagen. Allt som behövs är ett kort och enkelt byte på Bromma flygplats, berättar Sakarias Ronquist.

Bland nyheterna med BRA märks att alla som reser innan klockan 9 på morgonen bjuds på lokalproducerad frukost med gotländskt bröd från Själsö bageri. Det nya lojalitetsprogrammet BRA VännerTM ger kunderna möjlighet att både äta en riktigt god middag på hemmaplan och att upptäcka resten av landet. Men allra tydligast handlar satsningen om BRA på enkelhet och närhet.

– Inrikesflyget är en del av kollektivtrafiken och det gäller för oss att göra det enkelt att resa. För oss innebär det till exempel att vi nu alltid har 15 minuters incheckningstid. Dessutom har vi satsat på en webbplattform där du kan sköta allt från bokning, incheckning och hantering av bonuspoäng i din mobil. Det gör att du inte behöver lägga mer tid än nödvändigt på att resa, utan kan spendera mer tid på hemmaplan. Det tror vi är BRA för Gotland, säger Sakarias Ronquist.

BRA Gotland

40 medarbetare

2177 avgångar till Stockholm under 2016

294 avgångar till Göteborg under 2016

240 avgångar till Malmö under 2016

214 393 resenärer mellan Visbyoch Bromma 2015

Följ BRA Gotland på Facebook

BRA står för Braathens Regional Airlines, men det är också ett löfte om hur bolaget vill uppfattas av kunderna. BRA flyger till Stockholm Bromma, Umeå, Östersund, Sundsvall, Visby, Trollhättan, Göteborg, Växjö, Kalmar, Ronneby, Halmstad, Ängelholm och Malmö. Under 2015 slog Malmö Aviation och Sverigeflyg gemensamt passagerarrekord med drygt 2,2 miljoner resenärer. BRA är miljöcertifierat enligt ISO 14001 och arbetar aktivt för ett fossilfritt inrikesflyg. BRA har 1100 medarbetare fördelat på 13 orter i Sverige. BRA ägs av Braganza som är Per G Braathens svenska investmentbolag.