Idag lyfter Sveriges nya inrikesflyg – det är BRA för Halland

Pressmeddelande   •   Feb 29, 2016 13:00 CET

Idag får Sverige ett nytt flygbolag. Med enkelhet och närhet som ledord bildar Kullaflyg tillsammans med systerbolagen i Sverigeflyg och Malmö Aviation det nya inrikesflygbolaget BRA. Ombord sitter var tredje inrikesflygresenär.

2015 avslutades med nytt passagerarrekord för Kullaflyg. 2016, 13 år efter starten då Kullaflyg bröt monopolet på sträckan Ängelholm-Stockholm, och fyra år efter premiären i Halmstad tar nu Kullaflyg nästa steg tillsammans med systerföretagen och bildar BRA.

– Vi vill fortsätta att vara Hallänningarnas eget flygbolag. Ju mer behovet av resor ökar i vår region, desto mer kommer vi att flyga. I BRA har vi valt bort tanken på ett huvudkontor och satsar istället på 13 kontor med lokala medarbetare både i luften och på marken. Så jag törs lova att våra resenärer kommer att känna sig som hemma hos oss även framöver, säger Torbjörn Gregorioff, regionchef för BRA i Halmstad.

I satsningen på BRA får Hallänningarna inte bara en flyglinje till Stockholm, utan också tillgång till hela BRA:s linjenät.

– Med BRA får vi Sveriges största inrikeslinjenät. Vi har också sett över våra tidtabeller så att det är möjligt att resa från Halmstad till exempelvis Umeå, Östersund och Visby över dagen. Allt som behövs är ett kort och enkelt byte på Bromma flygplats, berättar Torbjörn Gregorioff.

Den lokalproducerade maten ombord som Kullaflyg blivit så känd för finns kvar. Tillsammans med Spis & Deli i Halmstad kommer BRA att bjuda på goda lokalproducerade rätter. En nyhet med BRA är att frukosten ingår för alla som reser före klockan 9. Det nya lojalitetsprogrammet BRA VännerTM ger kunderna möjlighet att både äta en riktigt god middag på hemmaplan och att upptäcka resten av landet. Men allra tydligast handlar satsningen om BRA på enkelhet och närhet.

– Inrikesflyget är en del av kollektivtrafiken och det gäller för oss att göra det enkelt att resa. För oss innebär det till exempel att vi nu alltid har 15 minuters incheckningstid. Dessutom har vi satsat på en webbplattform där du kan sköta allt från bokning, incheckning och hantering av bonuspoäng i din mobil. Det gör att du inte behöver lägga mer tid än nödvändigt på att resa, utan kan spendera mer tid på hemmaplan. Det tror vi är BRA för Halland, säger Torbjörn Gregorioff.

BRA Halmstad

25 medarbetare

2 018 avgångar till Stockholm under 2016

90 581 resenärer mellan Halmstad och Bromma 2015

Följ BRA Halmstad på Facebook – ny facebooksida!

BRA står för Braathens Regional Airlines, men det är också ett löfte om hur bolaget vill uppfattas av kunderna. BRA flyger till Stockholm Bromma, Umeå, Östersund, Sundsvall, Visby, Trollhättan, Göteborg, Växjö, Kalmar, Ronneby, Halmstad, Ängelholm och Malmö. Under 2015 slog Malmö Aviation och Sverigeflyg gemensamt passagerarrekord med drygt 2,2 miljoner resenärer. BRA är miljöcertifierat enligt ISO 14001 och arbetar aktivt för ett fossilfritt inrikesflyg. BRA har 1100 medarbetare fördelat på 13 orter i Sverige. BRA ägs av Braganza som är Per G Braathens svenska investmentbolag.