Idag lyfter Sveriges nya inrikesflyg – det är BRA för Östersund

Pressmeddelande   •   Feb 29, 2016 13:00 CET

Idag får Sverige ett nytt flygbolag. Med enkelhet och närhet som ledord bildar Malmö Aviation tillsammans med Sverigeflyg det nya inrikesflygbolaget BRA. Ombord sitter var tredje inrikesflygresenär.

2015 avslutades med passagerarrekord för Malmö Aviation i Östersund. 2016 startade med en utökad satsning med vintertrafik direkt till Åre/Östersund från Malmö och Göteborg. Nu bildar Malmö Aviation tillsammans med systerbolagen i Sverigeflyggruppen BRA.

– Vi vill vara Jämtlänningarnas egna flygbolag. Ju mer behovet av resor ökar i vår region, desto mer kommer vi att flyga. I BRA har vi valt bort tanken på ett huvudkontor och satsar istället på 13 kontor med lokala medarbetare både i luften och på marken. Så jag törs lova att våra resenärer kommer att känna sig som hemma hos oss även framöver, säger Eva Nyh Hederberg, regionchef BRA i Östersund.

Förutom direktflyg till Stockholm och vintertrafiken till Malmö och Göteborg får Östersundsborna också tillgång till hela BRA:s linjenät via Bromma.

– Med BRA får vi Sveriges största inrikeslinjenät. Vi har också sett över våra tidtabeller så att det är möjligt att resa från Östersund till exempelvis Malmö, Göteborg, Helsingborg och Visby över dagen. Det kräver bara ett kort byte på Bromma, berättar Eva Nyh Hederberg.

Bland nyheterna med BRA märks att alla som reser innan klockan 9 på morgonen bjuds på lokalproducerad frukost med Jämtländska specialiteter i samarbete med flygplatsrestaurangen i Östersund. Det nya lojalitetsprogrammet BRA VännerTM ger kunderna möjlighet att både äta en riktigt god middag på hemmaplan och att uppleva andra delar av landet. Men allra tydligast handlar satsningen om BRA på enkelhet och närhet.

– Inrikesflyget är en del av kollektivtrafiken och det gäller för oss att göra det enkelt att resa. För oss innebär det till exempel att vi har 15 minuters incheckningstid. Dessutom har vi satsat på en webbplattform där du kan sköta allt från bokning, incheckning och hantering av bonuspoäng i din mobil. Det gör att du inte behöver lägga mer tid än nödvändigt på att resa, utan kan spendera mer tid på hemmaplan. Det tror vi är BRA för Jämtland, säger Eva Nyh Hederberg.

BRA i Östersund

21 medarbetare

1668 avgångar till Stockholm under 2016

14 avgångar till Göteborg

14 avgångar till Malmö

101 607 resenärer mellan Östersund och Bromma 2015

Följ BRA Östersund på Facebook

BRA står för Braathens Regional Airlines, men det är också ett löfte om hur bolaget vill uppfattas av kunderna. BRA flyger till Stockholm Bromma, Umeå, Östersund, Sundsvall, Visby, Trollhättan, Göteborg, Växjö, Kalmar, Ronneby, Halmstad, Ängelholm och Malmö. Under 2015 slog Malmö Aviation och Sverigeflyg gemensamt passagerarrekord med drygt 2,2 miljoner resenärer. BRA är miljöcertifierat enligt ISO 14001 och arbetar aktivt för ett fossilfritt inrikesflyg. BRA har 1100 medarbetare fördelat på 13 orter i Sverige. BRA ägs av Braganza som är Per G Braathens svenska investmentbolag.