Idag lyfter Sveriges nya inrikesflyg – det är BRA för Sundsvall

Pressmeddelande   •   Feb 29, 2016 13:00 CET

Idag får Sverige ett nytt flygbolag. Med enkelhet och närhet som ledord bildar Sundsvallsflyg tillsammans med systerbolagen det nya inrikesflygbolaget BRA. Ombord sitter var tredje inrikesflygresenär.

2015 avslutades med passagerarrekord för Sundsvallsflyg. 2016 startade med en utökad satsning med större flygplan för att kunna möta den ökade efterfrågan på flygresor till Bromma.

– Vi fortsätter att vara Sundsvallsbornas egna flygbolag. Ju mer behovet av resor ökar i vår region, desto mer kommer vi att flyga. Trots att vi inte lägre heter Sundsvallsflyg kommer vi att vara lika fokuserade på att göra skillnad för vår region. I BRA har vi valt bort tanken på ett huvudkontor och satsar istället på 13 kontor med lokala medarbetare både i luften och på marken. Så jag törs lova att våra resenärer kommer att känna igenom oss även framöver, säger Eva Nyh Hederberg, regionchef för BRA i Sundsvall.

Satsningen under 2016 fortsätter och nu med ännu större möjligheter att resa vidare ut i landet från Stockholm.

– Med BRA får vi Sveriges största inrikeslinjenät. Vi har också sett över våra tidtabeller så att det är möjligt att resa från Sundsvall till exempelvis Malmö, Helsingborg, Visby och Trollhättan över dagen, berättar Eva Nyh Hederberg.

Bland nyheterna med BRA märks att alla som reser innan klockan 9 på morgonen bjuds på lokalproducerad frukost med specialiteter från Sundsvallsregionen. Det nya lojalitetsprogrammet BRA VännerTM ger kunderna möjlighet att både äta en riktigt god middag på hemmaplan och att flyga vidare ut i världen med Finnair, som är samarbetspartner till BRA. Men allra tydligast handlar satsningen om BRA på enkelhet och närhet.

– Inrikesflyget är en del av kollektivtrafiken och det gäller för oss att göra det enkelt att resa. För oss innebär det till exempel att vi nu har 15 minuters incheckningstid. Dessutom har vi satsat på en webbplattform där du kan sköta allt från bokning, incheckning och hantering av bonuspoäng i din mobil. Det gör att du inte behöver lägga mer tid än nödvändigt på att resa, utan kan spendera mer tid på hemmaplan. Det tror vi är BRA för Sundsvall, säger Eva Nyh Hederberg.

BRA Sundsvall

21 medarbetare

1040 avgångar till Stockholm under 2016

68 022 resenärer mellan Sundsvall och Bromma 2015

Följ BRA Sundsvall på Facebook

BRA står för Braathens Regional Airlines, men det är också ett löfte om hur bolaget vill uppfattas av kunderna. BRA flyger till Stockholm Bromma, Umeå, Östersund, Sundsvall, Visby, Trollhättan, Göteborg, Växjö, Kalmar, Ronneby, Halmstad, Ängelholm och Malmö. Under 2015 slog Malmö Aviation och Sverigeflyg gemensamt passagerarrekord med drygt 2,2 miljoner resenärer. BRA är miljöcertifierat enligt ISO 14001 och arbetar aktivt för ett fossilfritt inrikesflyg. BRA har 1100 medarbetare fördelat på 13 orter i Sverige. BRA ägs av Braganza som är Per G Braathens svenska investmentbolag.