Idag lyfter Sveriges nya inrikesflyg – det är BRA för Trollhättan

Pressmeddelande   •   Feb 29, 2016 13:00 CET

Idag får Sverige ett nytt flygbolag. Med enkelhet och närhet som ledord bildar Golden Air tillsammans med systerbolagen i Sverigeflyg och Malmö Aviation det nya inrikesflygbolaget BRA. Ombord sitter var tredje inrikesflygresenär.

Sedan 1993 har Golden Air drivit flygtrafik mellan Trollhättan/Vänersborg och Stockholm. Nu tar Golden Air nästa steg tillsammans med systerbolagen inom koncernen och bildar inrikesflygbolaget BRA, Braathens Regional Airlines.

– Vi fortsätter att vara Trollhättans eget flygbolag. Ju mer behovet av resor ökar i vår region, desto mer kommer vi att flyga. I BRA har vi valt bort tanken på ett huvudkontor och satsar istället på 13 kontor med lokala medarbetare både i luften och på marken. Så jag törs lova att våra resenärer kommer att känna sig som hemma hos oss även framöver, säger Mathias Winberg, regionchef för BRA i Trollhättan och Göteborg.

Satsningen på BRA innebär att Trollhättan inte bara har en linje till Stockholm, utan tar del av hela BRA:s linjenät.

– Med BRA får vi Sveriges största inrikeslinjenät. Vi har också sett över våra tidtabeller så att det är möjligt att resa från Trollhättan till exempelvis Sundsvall, Umeå och Östersund över dagen, berättar Mathias Winberg.

Bland nyheterna med BRA märks att alla som reser innan klockan 9 på morgonen bjuds på lokalproducerad frukost med specialiteter från regionen i samarbete med Nova mat och möten. Det nya lojalitetsprogrammet BRA VännerTM ger kunderna möjlighet att både äta en riktigt god middag på hemmaplan och att uppleva andra delar av landet. Men allra tydligast handlar satsningen om BRA på enkelhet och närhet.

– Inrikesflyget är en del av kollektivtrafiken och det gäller för oss att göra det enkelt att resa. För oss innebär det till exempel att vi nu har 15 minuters incheckningstid. Dessutom har vi satsat på en webbplattform där du kan sköta allt från bokning, incheckning och hantering av bonuspoäng i din mobil. Det gör att du inte behöver lägga mer tid än nödvändigt på att resa, utan kan spendera mer tid på hemmaplan. Det tror vi är BRA för Trollhättan, säger Mathias Winberg.

BRA Trollhättan

60 medarbetare

1646 avgångar till Stockholm under 2016

70 000 resenärer mellan Trollhättan och Bromma 2015

Följ BRA Trollhättan på Facebook

BRA står för Braathens Regional Airlines, men det är också ett löfte om hur bolaget vill uppfattas av kunderna. BRA flyger till Stockholm Bromma, Umeå, Östersund, Sundsvall, Visby, Trollhättan, Göteborg, Växjö, Kalmar, Ronneby, Halmstad, Ängelholm och Malmö. Under 2015 slog Malmö Aviation och Sverigeflyg gemensamt passagerarrekord med drygt 2,2 miljoner resenärer. BRA är miljöcertifierat enligt ISO 14001 och arbetar aktivt för ett fossilfritt inrikesflyg. BRA har 1100 medarbetare fördelat på 13 orter i Sverige. BRA ägs av Braganza som är Per G Braathens svenska investmentbolag.