Idag lyfter Sveriges nya inrikesflyg – det är BRA för Umeå

Pressmeddelande   •   Feb 29, 2016 13:00 CET

Idag får Sverige ett nytt flygbolag. Med enkelhet och närhet som ledord bildar Malmö Aviation tillsammans med Sverigeflyg det nya inrikesflygbolaget BRA. Ombord sitter var tredje inrikesflygresenär.

2015 avslutades med passagerarrekord för Malmö Aviation. 2016 startade med en utökad satsning i Umeå som innebär fler avgångar till Stockholm och en direktlinje till Göteborg med fyra dagliga turer.

– Vi vill vara Umeåbornas eget flygbolag. Att vara nära våra kunder och anpassa oss efter hur mycket de vill flyga är viktigt för oss och därför har vi i BRA valt bort tanken på ett huvudkontor och satsar istället på 13 kontor med lokala medarbetare både i luften och på marken. Det innebär att vi nyanställt 12 nya medarbetare här i Umeå, säger Marie Jarl, regionchef BRA i Umeå.

Förutom direktlinjen till Göteborg har alla Umeåbor också tillgång till hela BRA:s linjenät via Bromma.

– Med BRA får vi Sveriges största inrikeslinjenät. Vi har också sett över våra tidtabeller så att det är möjligt att resa från Umeå till exempelvis Malmö, Visby och Halmstad över dagen med bara ett kort byte på Bromma, berättar Marie Jarl.

Bland nyheterna med BRA märks att alla som reser innan klockan 9 på morgonen bjuds på lokalproducerad frukost med specialiteter från Umeåregionen i samarbete med restaurang Kummin. Det nya lojalitetsprogrammet BRA VännerTM ger kunderna möjlighet att både äta en riktigt god middag på hemmaplan och att uppleva andra delar av landet. Men allra tydligast handlar satsningen om BRA på enkelhet och närhet.

– Inrikesflyget är en del av kollektivtrafiken och det gäller för oss att göra det enkelt att resa. För oss innebär det till exempel att vi har 15 minuters incheckningstid. Dessutom har vi satsat på en webbplattform där du kan sköta allt från bokning, incheckning och hantering av bonuspoäng i din mobil. Det gör att du inte behöver lägga mer tid än nödvändigt på att resa, utan kan spendera mer tid på hemmaplan. Det tror vi är BRA för Umeå, säger Marie Jarl.

BRA Umeå

36 medarbetare

5024 avgångar till Stockholm under 2016

894 avgångar till Göteborg

289 946 resenärer mellan Umeå och Bromma 2015

Följ BRA Umeå på Facebook – ny facebooksida

BRA står för Braathens Regional Airlines, men det är också ett löfte om hur bolaget vill uppfattas av kunderna. BRA flyger till Stockholm Bromma, Umeå, Östersund, Sundsvall, Visby, Trollhättan, Göteborg, Växjö, Kalmar, Ronneby, Halmstad, Ängelholm och Malmö. Under 2015 slog Malmö Aviation och Sverigeflyg gemensamt passagerarrekord med drygt 2,2 miljoner resenärer. BRA är miljöcertifierat enligt ISO 14001 och arbetar aktivt för ett fossilfritt inrikesflyg. BRA har 1100 medarbetare fördelat på 13 orter i Sverige. BRA ägs av Braganza som är Per G Braathens svenska investmentbolag.