Kalmarflyg växlar upp

Pressmeddelande   •   Jul 15, 2013 08:00 CEST

Under årets första 6 månader har 29 348 personer rest med Kalmarflyg, vilket sånär som på 336 resenärer tangerar rekordnoteringen från 2012. Nu tar Kalmarflyg krafttag inför hösten med ny flygplansflotta och en förstärkt organisation tillsammans med systerföretagen Blekingeflyg och Flysmåland.

Kalmarflyg har sedan starten 2007 ökat antal avgångar successivt upp till 60 avgångar per vecka. Under årets första del har antalet resenärer på Kalmar Öland Airport ökat något, men för Kalmarflyg har ökningen av passagerare stannat av. Till hösten tar bolaget nästa steg i utvecklingen och växlar upp till ett större flygplan, med högre komfort och kortare flygtid, för att bättre kunna möta marknadens efterfrågan.

Samtidigt går Kalmarflyg in i en gemensam organisation tillsammans med sina koncernsystrar Blekingeflyg och Flysmåland. Syftet med den nya organisationen är att hitta synergieffekter för att kunna fortsätta växa och erbjuda Kalmarborna en ännu bättre flygförbindelse till Stockholm.

– Från och med hösten flyger Kalmarflyg, Blekingeflyg och Flysmåland med samma flygplanstyp. Det innebär att vi kan samarbeta närmare och därmed öka driftssäkerheten i vår organisation. Exempelvis kommer vi att kunna täcka upp för varandra vid sjukdom på ett mycket bättre sätt, säger Jens Harryson, som från och med 1 augusti blir chef för alla tre bolagen.

Genom att skapa en gemensam organisation för de tre bolagen inom Sverigeflyg som har sin bas i sydöstra Sverige kan konkurrenskraften ökas och arbetet effektiviseras. Den gemensamma organisationen behåller sitt lokala fokus och kommer att arbeta vidare med tre lokala baser: Kalmar, Växjö och Ronneby. Satsningen omfattar också en ökad marknadsnärvaro genom en förstärkt säljorganisation för Småland och Blekinge under ledning av Jens Bergzén.

Premiärturen med Kalmarflygs nya flygplan med plats för 50 passagerare går den 1 september. Den gemensamma organisationen träder i kraft 1 augusti.

För mer information, kontakta:

Jens Harrysson, chef för Blekingeflyg och Flysmåland, och från och med 1 augusti även för Kalmarflyg, tfn 070-143 21 00 eller jens.harrysson@kalmarflyg.se.

Jens Bergzén, Försäljningschef för Kalmarflyg, Blekingeflyg och Flysmåland från och med 1 augusti, 070-515 61 50 eller jens.bergzen@kalmarflyg.se