Kullaflyg fortsatt i topp vad gäller kundnöjdhet

Pressmeddelande   •   Dec 08, 2009 09:59 CET

Kullaflyg fortsatt i topp vad gäller kundnöjdhet

Kullaflyg AB som är  en del av Sverigeflyg ligger fortsatt i topp vad gäller flest nöjda kunder bland flygbolagen. Det visar Svenskt Kvalitetsindex för 2009.

Svenskt Kvalitetsindex har redovisat resultatet för 2009 års indexmätningar vad avser kundnöjdhet inom transportsektorn. Kullaflyg , som en del av redovisade Sverigeflyg, ligger i topp tillsammans med Malmö Aviation.

-          Vi är glada över att vi  har ett fotsatt högt förtroende hos våra resenärer. Mätningarna visar att vi lever upp till de kvalitativa målen för våra resenärer att spara tid, pengar och miljö genom att resa med oss. Det känns extra roligt att ligga i topp på kundnöjdhetsskalan tillsammans med Malmö Aviation som vi precis har inlett samarbete med, säger Christer Paulsson, chef på Kullaflyg.

Mätningen placerar Malmö Aviation i den absoluta toppen med 70,2 i index tätt följt av Sverigeflygbolagen på 69,4. Sedan är det långt ner till konkurrenterna Skyways (60,9) och SAS (61,2). Underlaget bygger på intervjuer med drygt 3100 personer som svarat på frågor om persontransporter. Mätningarna genomförs inom sju delområden och Kullalyg med systerbolag placerar sig som nummer ett i Image, Värde och Lojalitet.

Vi vill spara tid,pengar och miljö åt våra kunder. Mätningen visar att våra kunder uppskattar detta avslutar Christer.

I mätningen för Sverigeflyg ingår förutom Kullaflyg även varumärkena Gotlandsflyg, Sundsvallsflyg, Blekingeflyg, Kalmarflyg, Flysmåland och Östersundsflyg. Bland flygbolagen ligger fortfarande Malmö Aviation i topp nära Sverigeflyg på andra plats. Det är fortfarande ett stort glapp till de övriga flygbolagen Skyways och SAS medan kategorin Annat flyg ökar.

Fakta om Svenskt Kvalitetsindex mätning:
Svenskt Kvalitetsindex (SKI) är ett system för att mäta och analysera hur de faktiska kunderna och andra användare bedömer varor och tjänster i Sverige. Regelbundna mätningar av kundnöjdhet och kvalitetsutveckling i näringsliv och offentlig sektor har genomförts sedan 1989. För varje bransch tas ett samlat index fram, baserat på de faktiska kundernas bedömning att sin respektive leverantörs kvalitet, service och prisvärdhet. Utöver det centrala måttet kundnöjdhet beräknas också värden på företagsimage, förväntningar, produktkvalitet, servicekvalitet, prisvärdhet och lojalitet.

För mer information kontakta: Christer Paulsson, 0709-41 44 90