Kullaflyg miljöcertifierad enligt ISO 14001

Pressmeddelande   •   Dec 10, 2009 05:30 CET

Kullaflyg miljöcertifierad enligt ISO 14001

Kullaflyg har tillsammans med sina sex kollegor i Sverigeflyggruppen blivit miljöcertifierade enligt ISO 14001. Det innebär att bolagens miljöledningssystem uppfyller kraven i den internationella standarden och att det finns ett aktivt arbete för att minska vår miljöpåverkan.

Miljöcertifikatet innebär bland annat att Kullaflyg arbetar med ständiga förbättringar och har ett system för kontroll och dokumentation. Enligt DNV (Det Norske Veritas) som är den oberoende part som utfärdat certifikatet finns ett starkt engagemang i hela organisationen, samt att Kullaflyg insett vikten av att ta tag i den miljöpåverkan som vi, våra leverantörer och operatörer orsakar.

– Vi har under snart två år arbetat med ett aktivt miljöarbete för att dra vårt strå till stacken när det gäller att minska klimatpåverkan när våra kunder flyger. Arbetet är viktigt för att våra kunder skall känna sig trygga i att dom gör det bästa miljövalet när dom bestämt sig för att flyga. Våra flygplan, ATR-72-500 och SAAB 2000 som är av turboprop-typ släpper ut upp till 50 % mindre koldioxid än jet plan på motsvarande sträcka säger Christer Paulsson, chef för Kullaflyg.

– Miljöarbetet bygger på att skapa ett starkt miljö engagemang hos våra medarbetare, kunder, leverantörer och samarbetspartners. Alla kan göra något och jag är övertygad om att det är hos den enskilda människan som allting måste börja för att vi skall nå resultat. Det är den samlade insatsen som räknas och vi på Kullaflyg är stolta över att vara en del i det arbetet.  Ett bra bevis på det lilla är den uppmärksamhet vi fått i vår strävan att använda oss av lokala producenter för den mat och dryck vi serverar ombord. Närproducerat, närtransporterat och hög kvalitet ger resultat både i upplevelsen av det lokala flygbolaget och mindre miljöpåverkan avslutar Christer Paulsson.

För två veckor sedan blev Malmö Aviation miljöcertifierat. Kullaflyg och övriga bolag i Sverigeflyggruppen har i dagarna startat ett samarbete med Malmö Aviation för att underlätta biljettbokning för vidareflygning via Bromma.

För mer information kontakta:

Christer Paulsson, 0709-41 44 90