Malmö Aviation sänker affärspriserna men behåller den goda servicen

Pressmeddelande   •   Dec 15, 2003 16:40 CET

Malmö Aviation har beslutat att sänka sina priser i affärsklass med mellan 14 och 39 procent nästa år. Förutom att priset på fullprisbiljetter sänks införs två nya biljettyper med ännu lägre pris. De nya priserna kan bokas från 28 januari och gäller från och med 23 februari. - Denna prisjustering gör vi för att återställa balansen i prissättningen gentemot SAS. Vi har ökat våra marknadsandelar under hela lågkonjunkturen, men efter deras senaste sänkning kommer det att bli svårt för många affärsresenärer att motivera att de flyger med oss, även om vi vet att de vill ha kvar alla fördelar som finns med Bromma flygplats, vår punktlighet och vår goda service i övrigt, säger Ulf Axelsson, VD i Malmö Aviation. Malmö inför nu två nya biljettyper i affärsklass. Den ena, Midflex, kräver två dagars förbokning och den andra, Lowflex, kräver att man bokar minst fyra dagar i förväg. Med de nya biljettyperna kommer affärsresenärerna att få en större valfrihet. Fullt pris för dem som behöver vara flexibla, lägre pris för dem som har möjlighet att planera sitt resande. Prisskillnaden mellan högsta och lägsta affärspris blir nära 30 procent. (Se prisexempel nedan.) En annan nyhet är att Malmö Aviation som första flygbolag erbjuder resenärerna att kombinera Fullflex och Midflex. Det innebär att man bara behöver betala fullpris i ena riktningen om man kan planera resan i andra riktningen. - Även om vi sänker våra priser kommer vi att stå fast vid våra kärnvärden: god service och hög punktlighet, säger Ulf Axelsson. Konkret innebär detta att den goda ombordservicen kommer att bibehållas, att incheckning är möjlig fram till 10 minuter innan avgång och att alla kundprogram kommer att finnas kvar och utvecklas. Malmö Aviation är dessutom Europas mest punktliga flygbolag, med färre än tre procent försenade avgångar. Malmö Aviation har fortsatt att öka sina marknadsandelar under hela 2003. Ökningen fortsatte i november, antalet passagerare ökade med 2 procent, samtidigt som totalmarknaden inrikes, enligt Luftfartsverkets siffror, minskade med 14 procent. Under perioden januari-november 2003 ökade Malmö Aviation med 14 procent, samtidigt som totalmarknaden minskade med 7 procent. I samband med prissänkningen kommer Malmö Aviation att införa en serviceavgift på 200 kronor för affärsresenärer som väljer att direktboka via telefon. Däremot kommer det fortfarande att vara avgiftsfritt att boka via internet (www.malmoaviation.se). - Även här vill vi ge resenärerna valfrihet. Om man gör en del av jobbet själv genom att boka på internet ska man komma billigare undan, säger Ulf Axelsson.