Malmö Aviation startar flyglinje från Åre/Östersund

Pressmeddelande   •   Jun 18, 2013 13:07 CEST

Malmö Aviation gör nu verklighet av de redan långtgående planerna och startar trafik mellan Åre Östersund Airport och Bromma Stockholm Airport.

Start för den nya linjen blir den 2 september med upp till fyra flygningar per dag. Redan nu säljs biljetter på sträckan och de kan enkelt bokas via Malmö Aviations hemsida, resebyråer och övriga säljkanaler.

”Under de senaste veckorna har vi besökt regionen och fått ett fantastiskt stöd från såväl näringslivet som privatpersoner. Därför kan vi med glädje meddela att vi ytterligare utvidgar vårt linjenät med att starta en linje mellan Åre Östersund Airport och Bromma Stockholm Airport. Flygstart blir den 2 september, men det går redan nu bra att boka biljetter” säger Björn Lundberg, kommersiell chef hos Malmö Aviation.

En förutsättning för att starta med flygtrafiken var att det fanns starkt lokalt stöd för en ny linje. Genom besök hos näringsliv och organisationer har Malmö Aviation tecknat avtal om framtida resande med ett flertal olika företag. Bolaget har även startat med rekryteringen av ett 10-tal nya medarbetare som ska anställas på det kontor som kommer att öppnas i Östersund. Alltifrån servicepersonal till lokal säljare ska finnas på plats till linjestart.

”Vi ser en långsiktig etablering i regionen som vårt enda alternativ och har en stark tilltro till att denna linje kommer att göra regionen mer tillgänglig, för såväl näringsliv som turism. Förutom flexibla och förmånliga företagsavtal så har vi lång erfarenhet av att bedriva framgångsrik flygtrafik och har därmed en stabil grund att stå på. Att vi dessutom kan integrera Östersund i vårt ordinarie linjenät med 11 destinationer från Bromma innebär att vi skapar ett av Sveriges effektivaste inrikesnav med snabba och smidiga resor till och från Jämtland och övriga delar av Sverige, fortsätter Lundberg.

Linjen Åre Östersund-Stockholm Bromma kommer att trafikeras med upp till fyra avgångar om dagen. På sikt räknar Malmö Aviation även med att lägga till trafik på lördagar för att ytterligare förstärka tidtabellen. Initialt kommer linjen att flygas med ett flygplan av modellen SAAB 2000 med plats för 50 passagerare. Vid högsäsong och andra tillfällen då behov finns kan även jetplan sättas in på sträckan för att öka kapaciteten. Flygtiden på sträckan blir cirka en timme.

Biljetter finns redan nu bokningsbara på Malmö Aviations hemsida: www.malmoaviation.se och kostar från 399 kr enkel resa.

För ytterligare information kontakta:

Björn Lundberg, Kommersiell chef tel: 070-6792817

Henrik Löfberg, Marknadschef och presskontakt tel: 070-6065529 eller e-post henrik.lofberg@malmoaviation.se

Följ oss:

Malmö Aviation är ett av Sveriges ledande flygbolag och ingår i Braathens Aviation-koncernen. Flygplansflottan består av 12 jetflygplan av typerna Avro RJ100 och RJ85 och bolagets huvudverksamhet är inrikes linjetrafik från cityflygplatsen Bromma Stockholm Airport till Malmö, Göteborg och Umeå. I tätt samarbete med koncernbolaget Sverigeflyg nås ytterligare åtta inrikesdestinationer från Bromma Stockholm Airport. Malmö Aviation har även samarbeten med  Brussel Airlines till Bryssel från Stockholm/Bromma, Göteborg och Köpenhamn och i med Finnair på sträckan Bromma-Helsingfors. Malmö Aviation utför också charterflygningar till över 35 europeiska destinationer. 2012 flögs cirka 1 400 000 passagerare och omsättningen var drygt 1,5 miljarder kronor. Antal anställda är ca 470. Malmö Aviation är miljöcertifierat enligt ISO 14001.

Under flera år har Sveriges affärsresenärer utsett Malmö Aviation till "Bästa Flygbolag" (vinnare av Business Travel Award) och Sveriges resebyråanställda har valt bolaget till ”Bästa Inrikes Transportbolag” (vinnare av Grand Travel Award) sammanlagt tolv gånger.