Malmö Aviation utökar antalet inrikesavgångar – men känner stor oro inför den nya flygskatten

Pressmeddelande   •   Apr 11, 2006 10:37 CEST

Den 24 april kommer Malmö Aviation att öka till elva dagliga returflygningar mellan Göteborg och Stockholm-Bromma och Malmö och Stockholm-Bromma. - Vi har haft en väldigt stor efterfrågan på våra inrikeslinjer på senare tid och ökar därför vårt utbud ytterligare på två av våra linjer. Allt fler uppskattar det smidiga passagerarflödet på Stockholm-Bromma cityflygplats och våra övriga flygplatser, säger Bengt Roswall, kommersiell chef på Malmö Aviation. - Dock är vi ytterst oroliga för de negativa effekter den föreslagna flygskatten kan få för oss och våra branschkollegor. Regeringen har som förslag att införa en ny skatt på flygresor, vilket innebär att passagerare får betala 94 kronor extra i skatt på varje flygresa till destinationer inom Europa (med undantag av några orter i Sverige). Samtidigt som Sverige planerar att införa flygskatt har Danmark för avsikt att avveckla sin. - Exempelvis är det stor risk att en hel del av våra ca 240 charteravgångar från Sturup flyttas till Kastrup i och med att svenskarna lägger på en skatt medan danskarna tar bort sin, fortsätter Bengt Roswall. Detta kommer att få negativa konsekvenser för antalet arbetstillfällen i Skåne och utsläppen blir oförändrade. - Även inrikestrafiken kommer att påverkas, sannolikt kommer fler att ta bilen i stället för att flyga. Så som förslaget till flygskatt ser ut finns inga positiva effekter på miljön. Låt i stället flygbranschen börja handla med så kallade utsläppsrätter så att respektive flygbolag kan få utdelning för sitt miljöarbete. - Nu hoppas vi att antingen riksdagen eller EU-kommissionen säger nej till flygskatten, avslutar Bengt Roswall. För ytterligare information, vänligen kontakta: Bengt Roswall, kommersiell chef Malmö Aviation Tel. 070-688 27 85 Läs mer om Malmö Aviation på www.malmoaviation.se Om Malmö Aviation Malmö Aviation flyger med Bromma/Stockholms cityflygplats som nav, vilket är en viktig del i företagets affärsidé om att spara tid. Med nio moderna jetflygplan trafikerar bolaget direktlinjer till Malmö, Göteborg, Umeå, Nice och Bryssel. 2005 flög man 1.000.000 passagerare och omsatte 1,2 miljarder kronor. Företaget har ca 500 anställda. De senaste fem åren har Sveriges affärsresenärer utsett Malmö Aviation till "Bästa Inrikestransportör" (Vinnare av Stora Affärsresepriset 2000-2004) och har fått pris av Sveriges resebyråanställda som Bästa Inrikes flygbolag under flera år.