Ökade med 55 procent under sommaren

Pressmeddelande   •   Sep 10, 2003 13:14 CEST

Malmö Aviation, utmanaren på den svenska flygmarknaden, fortsatte att ta marknadsandelar från konkurrenterna under sommaren. Under juni - augusti flög 55 procent fler med Malmö Aviation än motsvarande period året innan. På inrikeslinjerna var ökningen drygt 20 procent. - Det är fortsättningen på en trend vi sett under hela året. Bara under juni och juli beräknar vi att vår marknadsandel ökade med uppemot 10 procentenheter, säger Malmö Aviations VD Ulf Axelsson. Särskilt anmärkningsvärd är ökningen i ljuset av den svaga utvecklingen för inrikesflyget totalt under året. - I dag berättade Luftfartsverket att inrikesflyget totalt minskade med 10 procent i augusti, mätt i antal passagerare. Samtidigt ökade vi med 11 procent, en härlig bedrift som alla medarbetare är delaktiga i, säger Ulf Axelsson. - Vad allt fler människor har upptäckt är att man sparar både tid och pengar på att välja Malmö Aviation. Vår satsning på Bromma flygplats medför dels kortare restider till och från flygplatsen för de flesta av våra kunder, dels färre förseningar. Vi är ett av europas punktligaste flygbolag, säger Ulf Axelsson. Trots den kraftiga passagerarökningen går Malmö Aviation med förlust. Intäkten per passagerare har pressats ner på grund av den ökade priskonkurrensen. - Det är tufft för hela branschen och prispressen är hård. Vi har, precis som våra konkurrenter, lockat resenärer med låga priser. Men att vi har lyckats ta marknadsandelar från våra konkurrenter är ett bra facit för oss, säger Ulf Axelsson. - Vi har chansen att visa svarta siffror redan i år. Men det kräver att situationen i omvärlden inte försämras och att vår satsning på Bryssel går bra. Malmö Aviation är det största flygbolaget på Bromma, Stockholms Cityflygplats, med direktlinjer till Malmö, Göteborg och Umeå. Bromma är en viktig del i företagets affärsidé om att spara tid. Sommartid flyger bolaget även till Visby och till populära semesterdestinationer i Europa. Under våren 2003 har Malmö Aviation satsat offensivt på utrikesflyg och startat fyra nya linjer - till Nice från Göteborg och till Bryssel från Bromma, Göteborg och Köpenhamn. 2002 flög man cirka 900.000 passagerare och omsatte 1,1 miljard kronor. Företaget har ca 500 anställda. De senaste tre åren har Sveriges affärsresenärer utsett Malmö Aviation till Bästa Inrikestransportör (Vinnare av Stora Affärsresepriset 2000-2002).