Populära sommarflyglinjer tillbaka från Växjö

Pressmeddelande   •   Feb 05, 2010 11:35 CET

Nu släpps flygbiljetterna från Växjö och Smaland Airport till Berlin och Visby i sommar. Flysmålands sommar succéer är tillbaka och bokningsbara från och med idag.Därmed erbjuds smålänningar att snabbt och enkelt komma iväg på sin sommarsemester direkt från Smaland Airport. Båda linjerna har tidigare trafikerats och det blir för tredje säsongen som flygen går.

- Vi räknar med hög beläggning eftersom linjerna är inarbetade och otroligt uppskattade. Vi fortsätter vårt lågpriskoncept så det skall inte vara svårsålt. Vi har pusslat om lite i trafikplaneringen så att vi får in båda linjerna i högsäsongen, säger Henrik Löfberg, chef på Flysmåland i en intervju.

Berlin kommer att avgå fredagar och söndagar i tio veckor mellan 2 juli och 22 augusti. Berlin har på senare år vuxit i popularitet tack vare ett stort utbud av upplevelser så som restauranger, shopping, kultur och nöje till låga priser.

- Det som är extra kul är att även tyskar hittar till Småland denna väg och vi har historiskt sett haft ungefär hälften av passagerarna från Tyskland, säger Henrik Löfberg

Trafiken till Visby kommer att avgå tre dagar i veckan, onsdagar, fredagar och söndagar i perioden 7 juli till 15 augusti vilket betyder mellan Almedal- och Medeltidsveckan. Snabbheten och smidigheten att ta sig till Visby med flyg med en flygtid på ca 35 minuter för att upptäcka Gotland och Visbys stora utbud av nöje och kulturutbud är klart efterfrågat.

- Idag är Gotland en otroligt uppskattad sommardestination som fler och fler upptäcker. Visbys ringmur är fantastisk och klart värd att besöka. Men samtidigt öppnar vi upp kommunikationerna till Småland för gotlänningar och nytt för i år är hotellet i Kosta som jag tror lockar både tyskar och gotlänningar, avslutar Henrik Löfberg.

Flysmåland är ett lokalt flygbolag i Växjö som startades 2007 av entreprenörer och företagare i regionen. Huvudverksamheten utgörs av flyg mellan Växjö och Stockholm/Bromma där Flysmåland idag har drygt 60 % av marknadsandelen och 56 avgångar i veckan.