Skidresor till Slovakien med Blekingeflyg under februari

Pressmeddelande   •   Okt 11, 2012 23:00 CEST

Blekingeflyg tillsammans med sitt systerbolag Gotlandsflyg arrangerar skidresor med fem avgångar till skidresorten Jasná i Slovakien under februari. Jasná är den största semesterorten i Slovakien med excellenta förutsättningar för skidåkning och snowboard. Sammanlagt finns mer än 36 km utförsåkning med varierande svårighet, vilket erbjuder skidåkning både för barnfamiljen och för den avancerade skidåkaren.

”Vi har under några år diskuterat att erbjuda en skidresa i nära Europa. Vår önskan har varit att hitta en skidort som känns ny, är prisvärd och med inte alltför lång flygtid från Blekinge”, säger Jens Harrysson, chef på Blekingeflyg.

Till Jasná kan man åka en 7-dagars resa 9 februari och två 4-dagars resor 16 & 23 februari samt två 3-dagars resor 20 & 27 februari. Samarbetet innebär att Gotlandsflyg flyger från Visby med skidsugna gotlänningar, mellanlandar i Ronneby för att hämtar upp Blekingepassagerare innan resan går vidare till Slovakien.

”Det här är en All inclusiveresa där allt ingår; flyg, transfer, hotell med helpension (utom på ett hotel), skidhyra och liftkort.  Och till ett pris som vi tror ska tilltala de flesta”, avslutar Jens Harrysson.

Information om Jasna

Skidorten Jasná är beläget på den norra och södra sidan av Chopok. De båda orterna, Chopok norra och Chopok södra, är sedan år 2007 sammanlänkade med liftar, och de kommer även att vara anslutna med varandra med 2 moderna linbanor från vintersäsongen 2012/2013. Bergskedja: Nationalparken Lägre Tatras, norra och södra delarna av Chopok.
Höjd: 900-2024 ö.h

Med hjälp av de moderna konstsnökanonerna finns det snögaranti i minst 5 månader. Säsongen varar vanligtvis från början av december till slutet av april. Kvällsskidåkning erbjuds på 2 backar.

Det finns totalt 29 skidliftar med transportkapacitet på 24 535 personer per timme.

Det erbjuds många attraktiva aktiviteter under hela säsongen på skidorten.

En modern snowpark designad för nybörjare och erfarna åkare samt för free style. Det finns goda förutsättningar för alpinskidåkning, off pist och längdskidåkning.

Det finns också möjlighet till skridskoåkning och att spela hockey på en ny isbana. Det är populärt att även åka på Skifox, Snowscoot, Snowbike och Night Sledging.