Stark start för Sverigeflyg

Pressmeddelande   •   Feb 08, 2013 12:01 CET

Sverigeflyg har inlett 2013 med en stark månad. Under januari reste 57 000 passagerare med något av Sverigeflyggruppens lokala bolag, vilket är en ökning med 30 % jämfört med samma period föregående år.

Januari är generellt sett en mindre bra månad för flyget, då efterfrågan på resor är lägre än under övriga året. Trots det fortsätter Sverigeflyg att växa och har utökat kapaciteten med 24 % jämfört med januari 2012. Samtliga bolag inom Sverigeflyg levererar en starkare månad än föregående år, med en ökad intäkt på 37 %. Räknar man dessutom in Golden Air, som sedan den 7 januari ingår i Sverigeflyggruppen har den totala omsättningen ökat med 45 %.

– Jag är väldigt nöjd med resultatet i januari. Det är vanligtvis en tuff period, men vi visar att vi fortsatt har kundernas förtroende och tar marknadsandelar på våra sträckor. Vi har ökat mer än förväntat och marknaden känns fortsatt stark, säger Michael Juniwik, VD för Sverigeflyg.

I januari välkomnade Sverigeflyg Golden Air till koncernen. Golden Air trafikerar sträckan Trollhättan-Bromma med 38 turer i veckan. Under januari flög drygt 3000 passagerare sträckan.

2012 var ett rekordår, då 742 000 resenärer valde att flyga med Sverigeflyg. Det var en ökning med 17% jämfört med året innan, vilket gör att Sverigeflyg behåller positionen som ett av Sveriges snabbast växande bolag i flygbranschen.

Sverigeflyg är samlingsnamnet för Sveriges snabbast växande flygbolag. Syftet är att med effektiv flygdrift skapa lägre priser på flyg till och från Stockholm. Utifrån Bromma trafikerar Sverigeflyg åtta permanenta inrikeslinjer och charterflyg på säsongsbasis  från de lokala orterna. Bolaget består av Blekingeflyg, Flysmåland, Gotlandsflyg, Kalmarflyg, Kullaflyg, Sundsvallsflyg och Golden Air. Sedan starten 2001 har Sverigeflyg sänkt priserna på svenskt inrikesflyg samtidigt som resenärerna fått ett effektivare och miljövänligare inrikesflyg. Sverigeflygs bolag är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Sverigeflyg har "Sveriges nöjdaste kunder" inom inrikesflyg, enligt Svenskt Kvalitetsindex 2010 och 2011.

www.sverigeflyg.se