Sundsvallflyg miljonsatsar på charterflyg från Midlanda!

Pressmeddelande   •   Feb 19, 2010 11:00 CET

Fem år efter starten ger sig nu Sundsvallsflyg in i konkurrensen om charterturisterna från Västernorrland. Denna mångmiljonsatsning är den största sedan starten av Sundsvallsflyg i mars 2005. Startskottet för försäljning av resor vintern  och våren 2011 sker nu till två destinationer och populära turistorter på Lanzarote och i Egypten.

– Vi ser att efterfrågan på charterresor från Sundsvall är större än utbudet. Därför vill vi som lokal aktör kliva in på arenan och erbjuda bra och prisvärda charteralternativ, allt för att spara tid, pengar och miljö, säger Johan Nikula, chef på Sundsvallsflyg.  Vi vill också säkerställa att tillgången på direktavgångar är stabil över åren. Idag varierar utbudet kraftigt år från år.

I februari 2011 ska de första charterresorna ske från Midlanda med Sundsvallsflyg. Resemålen är Egypten och Lanzarote. Totalt planeras nio avgångar under vintern och våren 2011.

– Totalt kostar den här satsningen drygt tio miljoner kronor. Vi räknar inte med att tjäna några pengar på chartertrafiken det första året, utan förhoppningen är att det ska gå jämt upp. Målet är att på sikt utveckla chartertrafiken från Midlanda med fler resmål under såväl vinter- som sommarperioden, säger Johan Nikula.

Sundsvallflyg erbjuder nu färdiga charterpaket med flera olika hotellalternativ till såväl Egypten som Lanzarote. Bolaget är anslutet till resegarantilagen via kammarkollegiet, vilket innebär att  resenärerna omfattas av erforderliga resegarantier.

– Vi vill fortsätta att utveckla vår region och kunna erbjuda invånarna attraktiva resor både inom och utom landet. I dag är tidskrävande, dyrt och miljöbelastande att ta sig till de större charterflygplatserna. Därför tror vi att många i framtiden väljer att åka på semester med oss, säger Johan Nikula.

Fakta om resmålen
Resmålen i Egypten är badorterna Hurghada och El Gouna, två av Egyptens populäraste badorter vid Röda Havskusten, med fantastiska möjligheter till dykning och snorkling. Här kan man ta sitt dykarcertifikat, vindsurfa eller åka vattenskidor. I Hurghada finns också högklassiga golfbanor, bra shopping och ett livligt nattliv. Resorna hit startar den 30 januari 2011 och går i fyra veckor framåt. Avresedag blir söndag.

Lanzarote är en av Kanarieöarna: Spännande lavalandskap utmärker denna vulkanö i Atlanten, liksom de härliga, långa sandstränderna. Det finns även en rad sevärdheter, spännande arkitektur, bra shopping och nattliv. Sundsvallsflygs resmål är två etablerade turistorter: Puerto del Carmen och Playa Blanca. Från Sundsvall flygplats finns resor som nu är bokningsbara från den 24/2 2011 och fem veckor framåt. Avresedag blir torsdag.

På samtliga destinationer finns ett stort urval av två- till femstjärniga hotell, varav de flesta är lägenhetshotell. Sundsvallsflyg flyger med två flygplanstyper, till Lanzarote blir det en Boeing 737/800 som tar 186 passagerare och till Egypten blir det en Airbus 319 som tar 153 passagerare.

För mer information kontakta:
Johan Nikula, chef Sundsvallsflyg, tel: 070-559 65 03, eller besök vår bokningssajt: www.sundsvallsflyg.se