Sundsvallsflyg inleder samarbetet med Malmö Aviaton

Pressmeddelande   •   Dec 04, 2009 10:25 CET

Det nya samarbetet beseglades med ett handslag mellan vd:arna för Sverigeflyg, Michael Juniwik och Malmö Aviation, Bengt Roswall.

Sverigeflyg, där Sundsvallsflyg ingår, och Malmö Aviation som är de dominerande aktörerna på Stockholm City/Bromma flygplats lanserar nu ett nära samarbete. Tillsammans erbjuder bolagen nu ett linjenät som täcker största delen av de destinationer svenska inrikesresenärerna efterfrågar.

För Sundsvallsresenärerna innebär samarbetet nya möjligheter att med Sundsvallsflyg via Bromma ta sig vidare i Sverige. Man kommer att kunna boka biljetter och flyga vidare till 7 olika inrikesdestinationer. Ängelholm, Kalmar, Växjö, Ronneby och Visby som samtliga trafikeras av bolag som ingår i Sverigeflyggruppen samt Malmö och Göteborg som trafikeras av Malmö Aviation. Till att börja med kan biljetterna endast bokas via resebyråer i dom traditionella bokningssystemen.

Bagaget checkas in hela vägen. På Bromma finns en transferdörr vilket innebär att kunden byter flygplan direkt via gaten utan att behöva gå igenom säkerhetskontrollen ytterligare en gång.

” Vi är oerhört glada att detta samarbetet nu blivit verklighet. Både Sundsvallsflyg, de övriga Sverigeflygbolagen och Malmö Aviation har en stark förankring och lojalitet bland sina kunder. Bolagen ligger varje i år i topp när det gäller kundnöjdhet enligt Svenskt Kundindex. Vi har ett aktivt miljöarbete. Malmö Aviation är certifierade enligt ISO 14001 sedan en vecka tillbaka och vi ligger långt fram i samma process” säger Johan Nikula, chef för Sundsvallsflyg.

Samarbetet innebär att kartan för svenskt inrikesflyg ritas om och att en ny knutpunkt blir verklighet som på allvar kan utmana Arlanda som fram till nu haft monopol på ett sammansatt linjenät.

För ytterligare info, ring Johan Nikula 070-559 65 03

Sundsvallsflyg AB är ett bolag i Sverigeflyggruppen. Syftet är att med effektiv flygdrift skapa lägre priser på flyg till och från Stockholm.  Sverigeflygs lokala bolag trafikerar sju permanenta inrikeslinjer till och från Bromma och ett antal in- och utrikeslinjer på säsongsbasis från de lokala orterna. Dom lokala bolagen är  Blekingeflyg, Flysmåland, Gotlandsflyg, Kalmarflyg, Kullaflyg, Sundsvallsflyg och Östersundsflyg. Sedan starten 2001 har vi tillsammans sänkt priserna på svenskt inrikesflyg samtidigt som resenärerna fått ett effektivare och miljövänligare inrikesflyg.

Malmö Aviation trafikerar Stockholm-Bromma, Göteborg, Malmö och Umeå