Sundsvallsflyg raketstartar 2016

Pressmeddelande   •   Feb 10, 2016 09:00 CET

Sundsvallsflyg raketstartar 2016 med nytt januarirekord. Hela 21, 6 % fler flög med bolaget under januari 2016 jämfört med januari 2015. Ökad kapacitet med nya flygplan på sträckan är en förklaring till ökningen.Med de fina siffrorna i bagaget görs nu de sista förberedelserna för Sundsvallsflygs sammanslagning med Malmö Aviation och bildandet av det nya inrikesflygbolaget BRA.

Hela 21,6 % fler flög med Sundsvallsflyg under januari i år jämfört med januari 2015. Samtidigt ökade antalet inrikesresenärer från Sundsvall med 4 %.Därmed uppvisar Sundsvallsflyg den högsta marknadsandelen någonsin. Hela 39% som flög mellan Sundsvall och Stockholm i januari valde Sundsvallsflyg. En av förklaringarna är den kapacitetsökning som gjorts med större flygplan på sträckan.

"Det är så himla roligt att ännu fler hittat oss och på den tuffa marknaden är det starkt av oss att återigen växa och ta marknadsandelar.Enkelheten att byta flyg på Bromma och kapacitetsökningen med större flygplan är två anledningar till succé", säger Eva Nyh Hederberg, bolagschef på Sundsvallsflyg.

I oktober 2015 synkroniserade Sundsvallsflyg sin tidtabell med Malmö Aviation och de andra bolagen inom Sverigeflyg. Det innebär att 1 000 nya bytesmöjligheter skapades på Bromma Flygplats och att Sundsvall därmed knöts ännu närmare övriga Sverige.

"De nya bytesmöjligheterna på Bromma har möjliggjort att fler kan flyga vidare med oss eftersom många som reser inte ska till Stockholm utan vidare ut i Sverige.När vi blir BRA knyts vi närmare våra övriga 12 destinationer, men kommer fortsätta vara Sundsvallsbornas egna flygbolag. Att GIF Sundsvall till exempel valt att flyga med oss på BRA till bortamatcher utanför Stockholm är ett fint bevis på det", avslutar Nyh Hederberg.

Med detta i bagaget pågår nu de sista förberedelserna för sammanslagningen med Malmö Aviation i slutet av februari till det nya bolaget BRA (Braathens Regional Airlines).