Sverigeflyg fokuserar på Halmstad-Bromma

Pressmeddelande   •   Okt 03, 2012 09:00 CEST

Satsningen på linjen Halmstad-Stockholm Bromma i Kullaflygs regi har fått en flygande start och redan överträffat förväntningarna. För att fullt fokusera på trafiken till Bromma, Stockholms cityflygplats, har Kullaflyg gemensamt med NextJet kommit överens att avsluta samarbetet kring linjen Halmstad-Arlanda. NextJet driver Halmstad-Arlanda vidare på egen hand.

– Vi startade linjen Halmstad-Arlanda i maj tillsammans med NextJet för att bryta det rådande monopolet som Skywayshade på trafiken till och från Halmstad. Efter sommaren har vi också startat upp Halmstad-Bromma i egen regi. Nu väljer vi att fokusera på att flyga till Bromma, där vi knyter samman trafiken med Sverigeflygs inrikesnät med sju destinationer och systerföretaget Malmö Aviations tre destinationer, säger Michael Juniwik, VD för Sverigeflyg.

Alla kunder som bokat biljetter på Arlandalinjen kommer att kunna åka som planerat. Bunt- och pendlarkunder kontaktas inom de närmaste dagarna för att tillsammans hitta den bästa lösningen.

– Vi kommer att ta hand om alla kunder, beroende på deras önskemål får de antingen pengarna tillbaka eller så flyttas deras biljetter över till NextJet. I grund och botten är konkurrens sunt, så det här kommer att vara positivt för kunderna. Nu är vi återigen två bolag som konkurrerar på sträckan Halmstad-Stockholm och som kämpar om att göra kunderna så nöjda som möjligt, säger Michael Juniwik.

Halmstad City Airport - Bromma Stockholm Airport trafikerar med 32 turer i veckan. Sträckan körs med en Saab 2000 med plats för 50 passagerare, som opereras av Golden Air. Dessutom trafikerar Kullaflyg, sedan nästan 10 år tillbaka, Ängelholm-Bromma med upp till 82 turer i veckan.

För mer information kontakta:
Michael Juniwik, VD Sverigeflyg, tel: 070-821 45 00, e-post: michael@sverigeflyg.se
Emma Sandsjö, Kommunikationsansvarig, tel: 076-555 74 03, e-post: emma@sverigeflyg.se

Sverigeflyg är samlingsnamnet för Sveriges snabbast växande flygbolag. Syftet är att med effektiv flygdrift skapa lägre priser på flyg till och från Stockholm. Utifrån Bromma trafikerar Sverigeflyg sex permanenta inrikeslinjer och charterflyg på säsongsbasis  från de lokala orterna. Bolaget består av Blekingeflyg, Flysmåland, Gotlandsflyg, Kalmarflyg, Kullaflyg och Sundsvallsflyg. Sedan starten 2001 har Sverigeflyg sänkt priserna på svenskt inrikesflyg samtidigt som resenärerna fått ett effektivare och miljövänligare inrikesflyg. Sverigeflygs bolag är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Sverigeflyg har "Sveriges nöjdaste kunder" inom inrikesflyg, enligt Svenskt Kvalitetsindex 2010 och 2011.

www.sverigeflyg.se