Sverigeflyg fokuserar Växjötrafiken till Bromma flygplats

Pressmeddelande   •   Okt 11, 2012 13:00 CEST

Efter beskedet om Skyways konkurs i maj inledde Sverigeflyg sin satsning på Växjö-Arlanda i Flysmålands regi tillsammans med NextJet. Nu väljer Sverigeflyg och NextJet i samförstånd att avsluta den gemensamma satsningen. Flysmåland kommer att lägga allt fokus på att utveckla trafiken från Växjö till Bromma medan NextJet driver trafiken mellan Växjö och Arlanda vidare på egen hand.

– Vi startade linjen direkt efter Skyways konkurs för att kunna erbjuda Smålandsregionen ett attraktivt resande till och från Stockholm. Vi menar att regionen behöver en förbindelse till centrala Stockholm, Bromma, och en till Arlanda. Vi har nu funnit att våra kunder prioriterar Bromma i en högre utsträckning än vi trodde, varför vi vill lägga energin på den flygplats dit våra kunder vill resa, säger Michael Juniwik, VD för Sverigeflyg.

På Bromma flygplats knyts Sverigeflygs sju destinationer samman i ett effektivt inrikesnät tillsammans med systerföretaget Malmö Aviations tre destinationer. Resenärerna kan byta flyg och resa vidare med bara 15 minuters transfertid, och bagaget är incheckat hela vägen till slutdestinationen.

NextJet har Arlanda som bas och kommer att fortsätta flyga med samma kapacitet som vi tidigare har haft tillsammans. Flysmålands och Sverigeflygs kunder som redan har bokat biljetter på Arlandalinjen kommer att kunna åka som planerat med NextJet. Förändringen innebär ingen egentlig skillnad för kunderna, annat än att Arlandalinjen inte blir bokningsbar på Flysmålands hemsida.

Sverigeflygs utökade satsning på linjen Visby-Arlanda, som startade för 3 år sedan, är efterfrågad av kunderna och kommer att fortsätta att växa.

Småland Airport - Bromma Stockholm Airport trafikeras med 42 turer i veckan. Sträckan körs med en BAE-ATP med plats för 68 passagerare och en Saab 340 med plats för 33 passagerare.

För mer information kontakta:
Michael Juniwik, VD Sverigeflyg, tel: 070-821 45 00, epost: michael@sverigeflyg.se
Emma Sandsjö, Kommunikationsansvarig, tel: 076-555 74 03, epost: emma@sverigeflyg.se

Sverigeflyg är samlingsnamnet för Sveriges snabbast växande flygbolag. Syftet är att med effektiv flygdrift skapa lägre priser på flyg till och från Stockholm. Utifrån Bromma trafikerar Sverigeflyg sju permanenta inrikeslinjer och charterflyg på säsongsbasis från de lokala orterna. Bolaget består av Blekingeflyg, Flysmåland, Gotlandsflyg, Kalmarflyg, Kullaflyg och Sundsvallsflyg. Sedan starten 2001 har Sverigeflyg sänkt priserna på svenskt inrikesflyg samtidigt som resenärerna fått ett effektivare och miljövänligare inrikesflyg. Sverigeflygs bolag är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Sverigeflyg har "Sveriges nöjdaste kunder" inom inrikesflyg, enligt Svenskt Kvalitetsindex 2010 och 2011.

www.sverigeflyg.se