Sverigeflyg miljonsatsar på Charterresor

Pressmeddelande   •   Feb 19, 2010 16:31 CET

Sverigeflygs inrikesbolag som rönt stora framgångar på marknaden under 2009 satsar nu vidare. Det sker genom en gemensam storsatsning på charterresor från de lokala flygplatserna. Lanseringen inför hösten 2010 sker samtidigt på bolagen och resmålen blir populära turistorter på Lanzarote och i Egypten. Mottot är: Flyg hemifrån – inte bortifrån.

-          Vi har sett att efterfrågan på charterresor från den lokala flygplatsen är större än utbudet och att utbudet varierar år efter år.Därför vill vi som lokal aktör kliva in på chartermarknaden och satsa på att ge våra regioner bra charteralternativ, allt för att spara tid, pengar och miljö för våra resenärer, säger Michael Juniwik, vd på Sverigeflyg.

För det lokala bolaget innebär charterprojektet den största satsningen sedan starten. Syftet är att resa hemifrån, inte bortifrån, vilket är efterlängtat hos många. Det här blir möjligt tack vare våra urstarka varumärken på hemmaplan och att vi har transportnäringens nöjdaste kunder, enligt SKI.

-           Vi vill fortsätta att utveckla våra regioner och visa människor som bor och verkar där att vi bryr oss. Denna mångmiljonsatsning är sprungen ur den tanken. Det är krångligt, dyrt och miljöbelastande att ta sig till de större flygplatserna och dessutom har inte många den tiden idag. Därför tror vi att många kommer att välja att åka med oss och då kan vi också utveckla konceptet till fler destinationer dit våra resenärer vill åka och vid de tidpunkter de vill åka, säger Michael Juniwik.

Resmålen på Lanzarote är två etablerade turistorter: Puerto del Carmen och Playa Blanca. I Egypten blir det Hurghada och El Gouna. På samtliga destinationer finns ett stort urval av två- till femstjärniga hotell. Sverigeflygs bolag flyger med två flygplanstyper, till Lanzarote blir det en Boeing 737/800 som tar 186 passagerare och till Egypten blir det en Airbus 319 som tar 153 passagerare. Till Lanzarote kan man flyga från Växjö, Visby, Ängelholm och Sundsvall. Till Egypten går resor från Kalmar, Ronneby, Sundsvall och Visby. För exakta veckor och destinationer besök någon av våra bokningssajter. Sverigeflygs bolag är anslutna till resegarantilagen via kammarkollegiet, vilket innebär att bolagen omfattas av erforderliga resegarantier.

För mer information kontakta:
Michael Juniwik, vd Sverigeflyg, tel: 0708-214500
Conny Bohlin, charteransvarig Sverigeflyg, tel: 0708-249494

Eller besök någon av våra bokningssajter: gotlandsflyg.se / kullaflyg.se / sundsvallsflyg.se/ blekingeflyg.se/ kalmarflyg.se/ flysmaland.com

Sverigeflyg är samlingsnamnet för Sveriges snabbast växande flygbolag. Syftet är att med effektiv flygdrift skapa lägre priser på flyg till och från Stockholm. Utifrån Bromma trafikerar Sverigeflyg sju permanenta inrikeslinjer och ett antal utrikeslinjer på säsongsbasis från de lokala orterna. 2010 inleds även en storsatsning på charterresor från de lokala flygplatserna. Bolaget består av Blekingeflyg, Flysmåland, Gotlandsflyg, Kalmarflyg, Kullaflyg, Sundsvallsflyg och Östersundsflyg. Sedan starten 2001 har Sverigeflyg sänkt priserna på svenskt inrikesflyg samtidigt som resenärerna fått ett effektivare och miljövänligare inrikesflyg. Sverigeflygs bolag är miljöcertifierade enligt ISO 14001.