Sverigeflyg och Malmö Aviation lanserar unikt samarbete

Pressmeddelande   •   Dec 03, 2009 14:00 CET

Sverigeflyg och Malmö Aviation som är de två dominerande aktörerna på Bromma flygplats, lanserar idag ett nära samarbete. Tillsammans erbjuder bolagen nu ett linjenät som täcker största delen av de destinationer inrikesresenärerna efterfrågar.

- Samarbetet förstärker våra produkter och linjenät, Bromma blir en central knutpunkt och en verklig utmanare till Arlanda och SAS flyglinjer som hittills har haft monopol på linjenätet. Vi vill konkurrensutsätta marknaden och därmed gynnas resenärerna pris-, miljö- och bekvämlighetsmässigt. Tillsammans täcker vi i stort sett alla de tyngsta flygplatserna i Sverige, säger Michael Juniwik, vd på Sverigeflyg.

De två flygbolagen kan nu erbjuda mycket tidseffektiva inrikesresor, tillsammans trafikerar de tio olika inrikesdestinationer från Bromma och har två miljoner resenärer årligen. Utvecklingen i de båda bolagen har trots rådande kris i flygbranschen varit god, Sverigeflygs passagerarantal ökade med 11 procent i november jämfört med föregående år och i och med samarbetet finns stor potential för ytterligare ökningar. Gemensamma nämnare är också att båda har starkt fokus på miljöarbetet och hög kundnöjdhet.

- Vi har en mycket stark förankring bland kunderna, inte minst genom de mätningar Svenskt Kvalitetsindex genomför där vi båda var ledande flygbolag i 2008 års mätning, Malmö Aviation är miljöcertifierade och vi på Sverigeflyg är långt framme i vårt certifieringsarbete, säger Michael Juniwik.
Det är mycket smidigt att byta flygplan på Bromma flygplats. Resenären kan utnyttja en transferdörr och på så vis ta sig direkt till gaten där nästa flyg avgår, utan att passera säkerhetskontrollen.
- Våra resenärer kommer att klara ett byte på Bromma med endast 20 minuters mellanrum mellan ankommande och avgående flyg, säger Michael Juniwik.
Malmö Aviation trafikerar Göteborg, Malmö och Umeå medan Sverigeflyg trafikerar Ängelholm, Växjö, Ronneby, Visby, Kalmar, Sundsvall och Östersund
- Vi har påbörjat testperioden med Sundsvall och Ronneby, i nästa vecka kopplar vi på Kalmar, Växjö och Östersund och i januari är samarbetet fullt utvecklat, med många nya linjer och möjligheter till många nya passagerare för båda bolagen, avslutar Michael Juniwik.

För mer information och bildmaterial kontakta:
Michael Juniwik
VD Sverigeflyg
E-post: michael@sverigeflyg.se

Sverigeflyg är samlingsnamnet för Sveriges snabbast växande flygbolag. Syftet är att med effektiv flygdrift skapa lägre priser på flyg till och från Stockholm. Utifrån Bromma trafikerar Sverigeflyg sju permanenta inrikeslinjer och ett antal utrikeslinjer på säsongsbasis från de lokala orterna. Bolaget består av Blekingeflyg, Flysmåland, Gotlandsflyg, Kalmarflyg, Kullaflyg, Sundsvallsflyg och Östersundsflyg. Sedan starten 2001 har Sverigeflyg sänkt priserna på svenskt inrikesflyg samtidigt som resenärerna fått ett effektivare och miljövänligare inrikesflyg.