Sverigeflyg växlar upp i Halmstad

Pressmeddelande   •   Aug 23, 2013 11:58 CEST

För att möta den allt växande efterfrågan på resor mellan Halmstad och Stockholm växlar Sverigeflyg upp till ett större flygplan, en ATR 72-500. Sträckan, som drivs av Kullaflyg som ingår i Sverigeflyggruppen, startade i början av maj förra året och har fått överraskande fin respons från regionens resenärer.

I och med bytet från en Saab 2000 till en ATR 72-500 ökas kapaciteten ombord från 50 till 72 stolar. Turlistan fortsätter som tidigare och bolaget har fortsatt flest avgångar till Stockholm från Halmstad. Premiärturen sker den 28 oktober.

– Satsningen vi gjorde för ett år sedan låg väl i tiden, och gensvaret från regionen har varit över förväntan vilket gjort att det ofta varit fullbokat på peakavgångarna. Med det nya planet får fler möjlighet att resa med oss direkt till Bromma, eller vidare ut i Sverigeflygs eller Malmö Aviations linjenät, säger Christer Paulsson, VD för Sverigeflyg.

Det nya planet, en ATR 72-500, kommer att opereras av Braathens Regional. I Sverigeflygs linjenät finns sedan tidigare tre plan av modellen. ATR 72-500 är ett av de mest bränslesnåla i sin storleksklass och passar väl in i Sverigeflygs miljöprofil. Det högteknologiska propellersystemet gör dessutom planet till ett av de tystaste i industrin.

– Den utökade satsningen på Halmstad gör att vi utökar vår personalstyrka i Halmstad med fyra nya kollegor. Rekryteringen håller på som bäst, säger Christer Paulsson.

För mer information, kontakta:
Christer Paulsson, VD för Sverigeflyg, 070-941 44 90 eller christer@sverigeflyg.se
Emma Sandsjö, kommunikationsansvarig, 076-555 74 03 eller emma@sverigeflyg.se

Sverigeflyg är samlingsnamnet för Sveriges snabbast växande flygbolag. Syftet är att med effektiv flygdrift skapa lägre priser på flyg till och från Stockholm. Utifrån Bromma trafikerar Sverigeflyg åtta permanenta inrikeslinjer och charterflyg på säsongsbasis från de lokala orterna. Bolaget består av Blekingeflyg, Flysmåland, Gotlandsflyg, Kalmarflyg, Kullaflyg, Sundsvallsflyg och Golden Air. Sedan starten 2001 har Sverigeflyg sänkt priserna på svenskt inrikesflyg samtidigt som resenärerna fått ett effektivare och miljövänligare inrikesflyg. Sverigeflygs bolag är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Sverigeflyg ingår sedan 2011 i Braathens Aviation, där även Malmö Aviation och Braathens Regional ingår.

www.sverigeflyg.se