Visby-Malmö är ny linje i Sverigeflygs linjenät

Pressmeddelande   •   Jul 08, 2013 12:00 CEST

Succén för sommarlinjen mellan Visby och Malmö gör att linjen nu blir en permanent del i Sverigeflygs linjenät. Premiärturen för året runt-förbindelsen går den 27 augusti med plats för 33 passagerare. Gotlandsflyg, som är en del av Sverigeflyg, kommer att flyga linjen tre gånger i veckan i samarbete med systerföretaget Malmö Aviation.

– Sommarsatsningen har varit framgångsrik och vi har fått en väldigt positiv respons från våra resenärer. Det, i kombination med att det redan idag finns ett upparbetat resande mellan regionerna, gör att vi ser att det finns underlag för att starta en direktlinje, säger Christer Paulsson, VD för Sverigeflyg.

De två Sverigeflygbolagen Gotlandsflyg och Kullaflyg har sedan hösten 2008 framgångsrikt drivit en gemensam året runt-linje mellan Visby och Ängelholm-Helsingborg. Året runt-satsningen till Malmö blir Gotlänningarnas andra fasta förbindelse med Skåneregionen och kommer att drivas tillsammans med systerbolaget Malmö Aviation. I och med etableringen av året runt-linjen mellan Visby och Malmö har Sverigeflyg nu 12 permanenta inrikeslinjer och 6 säsongslinjer.

– Skåne är en tillväxtregion, och fler direktlinjer från Visby ger det Gotländska näringslivet möjlighet att utvecklas än mer. Dessutom finns det ett stort turistresande mellan regionerna som nu förenklas betydligt, säger Ola Mattsson, chef för Gotlandsflyg.

Linjen kommer att flygas tre gånger i veckan (tisdag, fredag och söndag) med en Saab 340 med plats för 33 passagerare.

För mer information, kontakta:
Christer Paulsson, VD för Sverigeflyg, 070-941 44 90 eller christer@sverigeflyg.se
Ola Mattsson, chef för Gotalandsflyg, 070-398 52 80 eller ola@gotlandsflyg.se

Sverigeflyg är samlingsnamnet för Sveriges snabbast växande flygbolag. Syftet är att med effektiv flygdrift skapa lägre priser på flyg till och från Stockholm. Sverigeflyg har 12 permanenta inrikeslinjer och 6 säsongslinjer. Bolaget består av Blekingeflyg, Flysmåland, Gotlandsflyg, Kalmarflyg, Kullaflyg, Sundsvallsflyg och Golden Air. Sedan starten 2001 har Sverigeflyg sänkt priserna på svenskt inrikesflyg samtidigt som resenärerna fått ett effektivare och miljövänligare inrikesflyg. Sverigeflygs bolag är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Sverigeflyg har "Sveriges nöjdaste kunder" inom inrikesflyg, enligt Svenskt Kvalitetsindex 2010 och 2011.

www.sverigeflyg.se