​Att medarbeta

Våren är här, och jag åker mellan några av Bräcke diakonis olika verksamhetsorter. Efter att vi under hösten och vintern samlat 729 medarbetare vid 28 tillfällen på Kurorten Mösseberg, följer vi upp det med att fortsätta ett fördjupat samtal ute på arbetsplatserna. Vi får under några timmar en eftermiddag möjlighet att borra lite mer i vad ”medarbetarskap” egentligen innebär.

Men – kan man egentligen alls prata om medarbetarskap? Vad tjänar det till? Det går väl inte ens att definiera på ett precist och exakt sätt? Kanske inte, men precis som med vänskap, kärlek eller andra viktiga saker som innefattar relationer mellan människor, är det ibland bra att försöka sätta ord på vad vi egentligen tycker och tänker. Det hjälper till att göra det tydligt vad vi menar – för den andre, men ibland också för oss själva. Vi kan hjälpas åt och arbeta oss fram till hur det bör vara, och hur vi oftare och bättre kan skapa den känslan.

För en organisation som Bräcke diakoni är medarbetarskapet enormt viktigt. Varje dag – och i varje enskilt möte med dem vi jobbar för – bär vi med oss mer än 90 års diakonal historia, och en fortsatt levande vision om ett medmänskligare samhälle. Var och en av oss bottnar i vårt yrkeskunnande, men utan vårt personliga engagemang blir det platt och tomt. Det räcker inte att vi ”har ett jobb”. Vi behöver varje dag känna den kombinerade friheten och ansvaret i att vara medarbetare. Erfara att vi får rimliga förutsättningar, men också att vi själva bidrar till att skapa lösningar. Det tycker jag är att medarbeta.

På torsdag ska vi träffas en grupp i Jönköping, veckan därpå i Göteborg och sedan en andra gång i Stockholm. Jag ser redan fram emot det!

/Martin Ärnlöv
Direktor, Bräcke diakoni