​Ett vårdbolag i julklapp?

Inför julmånaden börsnoterades vård- och omsorgsföretaget Attendo AB. Ett halvår tidigare skedde samma sak med sjukvårdskoncernen Capio AB. Okej, en julklapp brukar man inte behöva betala för, och Attendo kostar inte gratis.Men på sitt sätt stod just detta på min önskelista i år.

Men – vänta nu… Är det bra med kommersiella vårdföretag på börsen?
Låt mig förklara vad jag menar.

Sverige är ett välutvecklat välfärdsland. Den som påstår något annat har fel. Men ska vi kunna fortsätta vara det, måste också vårt sätt att bedriva välfärd fortsätta utvecklas – precis som det gjort hittills. Och då tror jag starkt på att det behövs en mångfald av olika aktörer för att stimulera en välfärd som förbättras, som bättre ser den enskilda personens behov, som skapar trygghet och som vi i samhället kan finansiera på ett bra sätt.

Inom sina områden är Attendo och Capio stimulerande kollegor, som är med och bidrar till att hela vård- och omsorgssektorn blir bättre på att tänka i nya banor. Också för oss inom Bräcke diakoni.

Men vad har börsnoteringarna med detta att göra? Jo, för inom vård- och omsorgssektorn sätts spelreglerna av politiken. Och under året har mycket av det samhällspolitiska arbetet präglats av långa utredningar och oklara riksdagsmajoriteter. Ytterst lite har gällt konkreta initiativ och reformer kring välfärdsutveckling.

Och om staten är otydlig, så tvekar även kommuner och landsting. Då är det bra att långsiktiga förvaltare som AP-fonderna och våra försäkringsbolag visar att de tror på välfärdssektorn, att de vågar satsa på aktier i några av de stora välfärdsbolagen, som i sin tur får bättre lämpade ägare än kortsiktiga riskkapitalbolag.

Men framför allt handlar vård och omsorg i vardagen om det mellanmänskliga, om mötet mellan individer, om det personliga engagemanget kopplat till ett gediget professionellt yrkeskunnande. Och där vågar jag påstå att Bräcke diakoni och våra idéburna branschkollegor ligger i framkant och driver på. Där kan vi vara inspiratörer.

Så vad står det på min önskelista för nästa år?

Att politiken på allvar ska öppna för civilsamhällets organisationer att vara med och bidra i välfärds-Sverige. Att kortsiktiga LOU-upphandlingar på lägsta pris utrotas, och att man istället förmår värdera kunskap, kontinuitet och den enskilda människans egna önskemål. På samma sätt som svenska folket faktiskt vill.

/Martin Ärnlöv, direktor/VD, Bräcke diakoni