PRESSRELEASE: Ny studie bekräftar att dynamiskt LED-ljus förbättrar skolelevernas sömn.

Pressmeddelande   •   Jun 21, 2016 11:05 CEST

I ett nyligen genomfört examensarbete vid Lunds Tekniska Högskola, som genomförts på en grundskola i Malmö, har det visat sig att dynamiskt LED-ljus, som anpassas efter dagsljusets variationer, förbättrar kvaliteten i skolelevernas sömn. Ja, egentligen påverkar dynamiskt ljus allas sömn positivt.

• Sömnproblem blir ett allt vanligare problem i vårt samhälle till följd av våra moderna levnadsvanor. Framförallt skolungdomar riskerar att drabbas. Stina Eriksson och Karin Wingren, de två LTH-studerande som genomfört studien, har gjort den för att kunna bekräfta tidigare forskningsresultat som talar för att dynamiskt LED-ljus medför ökad sömnkvalitet och därmed också förbättrad vakenhet och uppmärksamhet dagtid, t ex i skolsalen.
  • Vi har genomfört studien för att påvisa sambandet och resultaten är tydliga, säger Stina och Karin, författarna bakom rapporten, vid Lunds Tekniska Högskola, LTH. Undersökningen har genomförts med professor Thorbjörn Laike vid Miljöpsykologiska enheten vid LTH och docent Klas Sjöberg vid Medicinska Fakulteten vid Lunds universitet som handledare och med stöd från BrainLit AB med VD Peter K Andersson som stöd och handledning av ljussystemet.
  • Med BrainLits unika ljusstyrningssystem har vi kunnat styra ljuset dynamiskt efter det recept som examensarbetarna och deras handledare hade som önskemål. Därmed har vi kunnat ge skoleleverna ett ljus med varierande spektrum och intensitet, som visat sig ge mycket goda resultat, säger Peter K Andersson. Ljussystemet, som också jobbar energismart, är nu färdigt att säljas till de skolor och lärosäten som vill ge eleverna bättre förutsättningar med högkvalitativt ljus.
  • Självklart är vi mycket tacksamma för stödet vi haft av två stora auktoriteter inom området, professor Thorbjörn Laike och docent Klas Sjöberg, som är aktiva inom forskningsfältet, säger Karin Wingren, nu utexaminerad civilingenjör i medicinsk teknik.
  • Tänk bara på vilka möjligheter vi alla har genom att använda dynamiskt LED-ljus: Vi orkar vara uppmärksamma och koncentrerade länge på dagarna, vilket innebär mycket t ex i skolan där vi kan ta in mer kunskap, vi orkar vara aktiva längre på arbetet, vi orkar vara mer mottagliga på möten och konferenser osv. Aktuell forskning gjord bland annat på skolelever, kontorspersonal och äldre på boenden, dvs. studier gjorda på alla åldersgrupper, pekar i samma riktning - ett anpassat ljus (efter individ såväl som sysselsättning) ger goda möjligheter till bättre prestationsförmåga och välbefinnande. Vår vardag kommer att revolutioneras av möjligheterna med det anpassade ljuset, säger Klas Sjöberg överläkare och docent.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Klas Sjöberg, docent

E-post: Klas.Sjoberg@med.lu.se

Stina Eriksson, civilingenjör Medicin och Teknik, LTH

Epost: stinaveriksson@gmail.com

Karin Wingren, civilingenjör Medicin och Teknik, LTH

E-post: km.wingren@gmail.com

Peter K Andersson, vd

E-post: peter.k.andersson@brainlit.se

Om BrainLit AB

Dagens ljusmiljöer är ofta dåliga och ger lägre produktivitet, sämre hälsa och välbefinnande samt en högre energiåtgång. Anpassning av ljuset till enskilda personer eller aktiviteter är obefintlig. BrainLit har skapat ett dynamiskt och lärande system som är baserat på patenterade idéer. BrainLits system skapar värde för skolor och företag som är beroende av att människors och djurs hälsa, välbefinnande och produktivitet förbättras.

Kommentarer (0)