I helgen delades Branäs Ungdomsstipendie ut!

I helgen delades Branäs ungdomsstipendie ut och årets pristagare var Finnskoga IF, Branäs Alpina, Ok Långberget och projektet Äventyrslekplats/hinderbana i Branäs. Det var en härlig stämning när stipendiaterna fick motta sina priser. Nedan följer beskrivningen av årets vinnare.

Branäs Alpina
Branäs Alpina bedriver en stor verksamhet som bygger på ideellt arbete. För arbetet med att introducera nya åkare till den alpina skidåkningen, det fina sättet föreningen engagerar barn och ungdomar och satsningen på en verksamhet som inte har ett tvång att tävla utan bygger på glädjen på skidor, tilldelar vi Branäs Alpina ett stipendium på 19 000 kr från Branäs Ungdomsstipendie.

Ok Långberget
OK Långberget är en nystartad orienteringsförening och det är med glädje vi ser att nya verksamheter växer fram i närområdet. Med ett stipendium på 5 000 kr från Branäs Ungdomsstipendium hoppas vi bidra till att föreningen får en bra start och möjlighet att utveckla sin verksamhet.

Finnskoga IF
Finnskoga IF har utvecklat sin verksamhet för skidskytte och har träningsverksamhet året runt. Numera har man också möjlighet att göra konstsnö och därmed kunna träna på snö tidigt och anordna tävlingar. Vi vill fortsätta stödja Finnskoga IF och med detta stipendium på 10 000 kr hoppas vi att föreningen får möjlighet att anordna fler dagsläger och roliga aktiviteter för barn och ungdomar så att föreningen kan växa ännu mer.

Äventyrsbana/Utegym
Projektet Äventyrslekplats/ utegym i Branäs för barn & ungdomar året runt tilldelas ett stipendium på 75 000 kr. Projektet genomförs i samarbete med Branäs Fritidscenter AB och Torsby Kommun. Det är ett flerårigt projekt där vi bygger upp åretrunt-aktiviteter i Branäs som kan nyttjas av barn och ungdomar från orten eller besökare. Första etappen slutförs i dagarna och ett utegym och äventyrsbana för barn är planerat att stå färdigt innan snön kommer.

I samarbete med Branäs Samfällighetsförening och Pantamera/Returpack samlar vi i Branäs Fritidscenter varje år in pengar för att främja barn- och ungdomsverksamheten i närområdet. Våra gäster skänker sina burkar och flaskor vid våra insamlingsstationer på anläggningen. Dessa pantas sedan och pengarna går till Branäs Ungdoms Stipendie. Utöver pengar från panten skjuter Branäs Fritidcenter till ytterligare 50 000 kr.

• Semester

• vallåsen
  • ulricehamn
  • kungsberget
  • branäs

Branäsgruppen är Sveriges största privatägda skidkoncern och ägare till skidanläggningarna Branäs, Kungsberget, Vallåsen och Ulricehamn Ski Center, Ånnaboda/Storstenshöjden och Tolvmannabacken. Senaste vintern resulterade i boenderekord.  Inför kommande säsong planeras nu ytterligare storsatsningar på anläggningarna.

Anders Kjällström

Presskontakt VD Branäsgruppen