Brandwork stärker BK Häckens identitet med uppdaterat klubbmärke

Bollklubben Häcken sätter punkt för sin mest framgångsrika säsong någonsin med att förnya sitt klubbmärke. Med rötterna i skölden från klubbens födelse 1940, presenteras inför säsongen 2013 ett utvecklat och moderniserat klubbemblem.

Design- och kommunikationsbyrån Brandwork har gett klubbmärket, som utgår från BK Häckens originalsköld från 1940, en spänstigare form och en starkare identitet genom de karaktäristiska gul-svarta ränderna.

BK Häcken har i år hyllats av omvärlden för att spela Sveriges mest attraktiva fotboll, kombinerat med ett socialt engagemang och ansvarstagande både lokalt och globalt.
-Den känslan har vi tagit med oss in designarbetet, förklarar Viktor Ehrenberg, creative director på Brandwork. En spännande utmaning, inte minst för att allt fler supportrar och sympatisörer har ett så passionerat förhållande till klubben, avslutar Viktor.

-Vi ville ta fasta på vår historia, men framförallt klubbens roll som utmanare vid utvecklingen av klubbmärket, säger Marcus Jodin marknadschef på BK Häcken. Vi är både stolta och förväntansfulla inför vår framtid, vilket vi ville spegla i klubbsymbolen fortsätter Marcus.

Det nya klubbmärket införs från och med kommande säsong.

Arbetsgruppen har bestått av Viktor Ehrenberg, Jan Eneroth, Dan Persson och Arijanit Roci.

• Media, Communication

• fotboll
  • bk häcken
  • klubbmärke
  • allsvenskan
  • brandwork
  • design
  • varumärke
  • hisingen

Om Brandwork

Brandwork är en internationellt verksam strategisk design- och kommunikationsbyrå från Göteborg. Vi hjälper våra kunder att bygga och upprätthålla varumärken som är relevanta, engagerande, uppdaterade, och – sist men inte minst – lönsamma. Bland kunderna märks bland annat BK Häcken, ByggVesta, Cinterion, Ernst Rosén, Gemalto, Göteborgs stadsledning och Sto-Nor. www.brandwork.se

Om BK Häcken

Bollklubben Häcken är en förening som med attraktiv fotboll i centrum underhåller, förenar och utvecklar människor. Med ett samhällsengagemang och ansvarstagande för såväl vår egen verksamhet som vår omvärld, strävar vi efter idrottsliga framgångar och människors utveckling både lokalt och globalt.

Vår föreningskultur driver oss att ständigt utmana med nya djärva idéer. Det mest kända resultatet är Gothia Cup, världens största ungdomsturnering. www.bkhacken.se

För ytterligare information:

Marcus Jodin, Marknadschef BK Häcken. 0704-733054, marcus@bkhacken.se

Viktor Ehrenberg, Creative director Brandwork . 0707-99 86 99 viktor@brandwork.se