Brännland Cider nominerade till “Årets smakutvecklare i livsmedelsbranschen”

White Paper publicerade idag ytterligare två av nomineringarna till “Årets smakutvecklare i livsmedelsbranschen”, ett pris som delas ut av White Guide i samarbete med Livsmedelsföretagen. Bland de nominerade finns Brännland Cider. Priset delas ut på White Guide galan i mars.

Brännland Ciders VD, Andreas Sundgren Graniti

- Den här nomineringen är enormt viktig för oss. Den är ett erkännande som formuleras i samarbete mellan två tunga men också ganska vitt skilda aktörer i vår bransch. Det ger oss känslan av att verkligen ha nått ut. Både med vår iscider men också med berättelsen om vad det är vi försöker åstadkomma bortom själva produkten. Att få finnas med bland de nominerade till det här priset efter så kort tid och med tidigare pristagare och de andra aktuella nomineringarna i åtanke, är förstås också oerhört hedrande.

Motiveringen till Brännland Ciders nominering,

"Djupa svenska äppelaromer, med rund, rik sötma och en knivskarp men elegant syra som balanserar. Norrländska Brännland Cider lockar rika kvaliteter ur svenska äpplen efter kanadensisk förebild, där sötma och komplexa äppelaromer utvinns genom kyla. Här kombineras frukt från äppelriket med vinteräpplen från Västerbotten, vars must fryses och koncentreras innan jäsning. Nu odlar Brännland sina egna äpplen i syfte att skapa en helt ny norrländsk äppelterroir. Midnattssol, tidig frost och klara vinternätter - ett recept med mytisk kraft."

Övriga nominerade till priset är,

Wermdö Glassmakeri

Beijing8

Scandinavian Organics

Kontakt Brännland Cider, Andreas Sundgren Graniti, 070 3458595

White Guide

Livsmedelsföretagen

Brännland Cider producerar iscider och cider på 100% svenska äpplen för en nationell och internationell marknad. Bolagets första årgång Brännland Iscider, ett isvin producerat på äpplen med sitt historiska ursprung i Kanada, släpptes 2012 och under 2015 släpptes Brännland Cider P, en helt ny och utpräglat svensk pärlande cider. Produktionen är förlagd i utanför Umeå i Västerbotten.