Brännland Cider presenterar 1000 äppelträd på Röbäcksdalen - en Kickstarterkampanj för ny äppelkultur i Västerbotten

När vi började producera cider i Västerbotten för sex år sedan var det inte många som trodde att vi skulle lyckas få fram något som i grunden skulle kunna förändra synen på cider i Sverige. Än mindre att vår cider skulle stå på nästan 400 Systembolag och finnas på menyer på stjärnkrogar i hela Europa.

Sex år senare har Brännland Cider flyttat fram gränserna för vad svensk cider kan vara på flera olika sätt. Vi har visat att svenska äpplen inte bara kan vara grunden för en ärlig cider helt utan tillsatser utan också kan skapa en dryck som mäter sig med söta druvbaserade viner över hela världen.

Om vår vision när vi startade, om att producera internationellt erkänt isvin på äpplen. var svår får många att ta till sig så blev tanken om blommande äppelodlingar i karga Västerbotten ännu svårare att förmedla och övertyga om.

Samtidigt som vi lärde oss att göra cider av svenska äpplen påbörjade vi arbetet med att ta reda på om det gick att odla äpplen i norra Sverige. Vi reste till Finland med en Baskisk cidermakare. Vi ringde och mejlade och pratade med svenska, amerikanska och kanadensiska pomologer och cidermakare och snart växte en alternativ bild av vad som var möjligt fram. Bilden av Västerbotten som en plats där det var omöjligt att odla äpplen krackelerade.

Därför har vi nu i oktober 2016 tagit nästa steg och planterat 1000 äppelträd av finska, ryska och svenska äppelsorter på Röbäcksdalen utanför Umeå. Äppelsorter som vi tror kommer att klara sig bra i vårt klimat och dessutom är lämpade för ciderproduktion.

Vi vill skapa en ny Europeisk cider-terroir med potential att slå världen med häpnad och vi vill förändra bilden av norra Sverige som kallt och ödsligt. Vi vill hjälpa till att skapa och finnas i ett rikt landskap och ett gott liv. Men vi kan inte göra det ensamma. Vi behöver din hjälp.

För att vi ska kunna realisera visionen om ett äppelblommande Västerbottniskt landskap så behöver vi dokumentera, forska på och sprida den kunskap som vi har samlat och ska samla från de 1000 äppelträden på Röbäcksdalen. Spridningen ska ske både geografiskt och i tid. Alltså, äppelodlingen på Röbäcksdalen är till både för oss och för de som kommer efter oss.

Därför bjuder vi nu in dig att adoptera ett av de 1000 äppelträden på Röbäcksdalen. För 250 kr får du ditt namn på ett av träden och du bidrar till att stödja dokumentation, forskning och kunskapsspridning från odlingen.

Bortom den fantastiska cider som ska bli resultatet av våra gemensamma skördar så ska odlingen på Röbäcksdalen bli epicentrum i spridningen av en ny äppelodlingskultur. I samarbete med SLU och Umeå universitet ska vi ta reda på hur man bäst och ekologiskt odlar äpplen i Västerbotten. Alla resultat som vi får fram ska delas fritt med alla som vill odla äpplen i norr och på så sätt bygga ny grön näring, ny turism och bidra till en sannare bild av vår del av landet.

Och så bjuder vi på fest en gång om året och berättar mer om arbetet med att skapa en ny äppel och ciderkultur i norra Sverige. Om du är en av dem som vill adoptera femtio träd eller fler så blir du dessutom en del av en liten skara som får smaka varje ny årgång före någon annan och alltså också kommer att få smaka på cidern från Röbäcksdalen först av alla.

Om du vill läsa mer och se en kort video från oss på Kickstarter för att sedan adoptera ett eller flera träd på Röbäcksdalen så gå vidare till den här länken.

Väl mött på vägen,