Brännland Cider släpper begränsad upplaga av Brännland Iscider x 3

Den 4:e november släpper Brännland Cider samlingspaketet 3 x Brännland Iscider i en begränsad upplaga om 1000 paket. Varje paket består av tre iscider-flaskor om 200 ml. De tre iscidrar som är representerade i samlingen är,

Brännland Iscider 2015. Brännland Ciders standard-cuvée och består av ett 15-tal äppelsorter. Brännland Iscider lagras i 3-6 månader på ståltank och visar upp den balans mellan syra och sötma som vi tycker är själva kärnan i svenska äpplen.

Brännland Iscider Fatlagrad/Barrique 2014. En cuvée av flera olika äppelsorter präglad av 12 månaders lagring på begagnade franska ekfat vilket ger en rundare, mörkare smakprofil där den naturliga syran i iscidern finns kvar men har integrerats än mer med restsocker och tanniner.

Brännland Iscider Ellenäs Lobo 2015 av sent skördade Lobo äpplen från Ellenäs i Småland, en av Sveriges äldsta äppelträdgårdar. Iscidern från Ellenäs Lobo visar upp ett mjukare, jordigare uttryck tydligt präglat av fruktens typ och växtplats. Vi betraktar Ellenäs som en svensk Grand Cru för äpplen.

Andreas Sundgren Graniti, VD Brännland Cider,

- Tillsammans utgör Brännland Iscider x 3 en palett som understryker att våra svenska äpplen präglade av sin unika terroir och med ett gediget hantverk förmår att leverera en iscider i världsklass. Vi är förstås enormt stolta över att kunna presentera en sådan här samling redan efter fyra års produktion.

Brännland Iscider x 3 släpps under Små Partier i ett begränsat antal Systembolags-butiker över hela landet och har artikelnummer 91804.