Brännland Cider vinner två klasser vid SISGA 2016

Vännäs, Sverige 3:e oktober 2016

Vid SISGA, International Hall of Gala Ciders, som anordnas i Asturien i Spanien årligen vann Brännland Cider två första pris och årets bästa produkt i två olika kategorier.

Brännland Cider Pernilla Perle utsågs till årets bästa halvtorra cider och Brännland Iscider Fatlagrad 2013 blev årets bästa iscider. Tävlingen som arrangeras årligen av  stiftelsen Asturias XXI tillsammans med spanska cidertidningen La Sidra bedöms kollektivt av de närvarande producenterna.

- Att vinna vid SISGA betyder extra mycket eftersom bedömningen görs av andra producenter från hela Europa. Med iscidern visste vi att vi hade en god chans att placera oss högt i prislistan men att också få vinna den halvtorra klassen med Pernilla Perle betyder extra mycket för oss eftersom Pernilla Perle inte bara är en cider som står oss nära personligt utan också representerar en helt ny stil i Sverige och Europa.

Brännland Iscider Fatlagrad 2013 är Brännland Ciders första fatlagrade årgång och sålde snabbt slut vid släpp. I mitten av oktober släpps Brännland Iscider Fatlagrad 2014 över Systembolaget och i Horeca.

Pernilla Perle är en halvtorr cider som ursprungligen var en gåva från Andreas Sundgren Graniti till sin hustru i liten upplaga 2015. Responsen från marknaden på produkten var dock sådan att man  beslutade om att utöka produktionen under 2016.

Brännland Cider producerar iscider och cider på 100% svenska äpplen för en nationell och internationell marknad. Bolagets första årgång Brännland Iscider, ett isvin producerat på äpplen med sitt historiska ursprung i Kanada, släpptes 2012.