White Arkitekter i Umeå adopterar 50 träd på Röbäcksdalen

Sedan början av november har Brännland Cider drivit en crowdfunding kampanj på Kickstarter med utgångspunkt i bolagets nyanlagda äppelodling på Röbäcksdalen i Umeå.

Kampanjen, 1000 äppelträd på Röbäcksdalen, öppnar möjligheten för privatpersoner och företag att adoptera träd för att på så vis stödja forskning och utbildning kring äppelodling i norra Sverige. Odlingen är tänkt att bli epicentrum för en ny äppel-terroir i Europa och en ny äppel och ciderkultur i Västerbotten. Startskottet för nytt jordbruk, framtida turism och ett blommande Västerbottniskt landskap.

Anna-Carin Dahlberg, kontorschef, White Arkitekter

- Att plantera träd är i sig en handling som innebär att planera för framtiden och kommande generationer. Fruktträd i Norrland är en hållbarhetssatsning på många sätt, inte minst vad gäller lokal matproduktion, Brännland Cider representerar nydanande produktutveckling och  företagsamhet på våra breddgrader.

Eftersom detta är en utbildnings och undervisningssatsning tillsammans med SLU och Umeå universitet så kommer det hela regionen till nytta och får förhoppningsvis många efterföljare. Allt detta ligger i linje med Whites mål att bidra till en hållbar utveckling av vårt samhälle och vi stödjer satsningen med stolthet och glädje.

Kickstarter-kampanjen 1000 äppelträd på Röbäcksdalen pågår till den 30:e november. Besök kampanjen för att ta del av mer information och adoptera några av träden. Länk till 1000 äppelträd på Röbäcksdalen.

Andreas Sundgren Graniti, Brännland Cider, andreas@brannlandcider.se

Anna-Carin Dahlberg, White arkitekter, anna-carin.dahlberg@white.se