Partyhallen gick från 1 till 41 miljoner med sökmotoroptimering

När e-handeln Partyhallen.se startade 2015 var omsättningen låg och konkurrensen hög. När det köpta annonsutrymmet gav mindre resultat än förväntat i trafiksiffror och försäljning beslutade sig företaget att investera pengar på att växa organiskt. Ett beslut som gjorde stor skillnad. I dag, fem år senare, omsätter Partyhallen.se mångmiljonbelopp.

• När våra köpta annonser inte genererade det resultat som vi förväntade oss förstod vi att vi behövde växa organiskt. Vår tidiga satsning på SEO har hjälpt oss att komma dit vi är idag. Vi har dubblat trafiken från det organiska söket för varje år som gått! säger Bilal Ammouri, produkt- och digitalt ansvarig Partyhallen.se.

Partyhallen.se är en e-handel som erbjuder ett brett sortiment av partyprylar inom maskerad, rekvisita och dekor till privatpersoner. Något de inte är ensamma om. För att nå en hög position på Google, och samtidigt öka försäljningen behövde Partyhallen.se snabbt komma igång med sin sökmotoroptimering.

• Vår SEO-byrå Brath var tydliga med att vi skulle ha is i magen, att se resultat av vår SEO-investering kunde ta upp till 6 månader. Men redan efter 2-3 månader märkte vi markant skillnad i både trafik och försäljning, och efter ett år började vår ranking på Google stiga och ge fina resultat, avslutar Bilal Ammouri.

År 2015 omsatte Partyhallen.se 1 miljon kronor, sedan dess har kurvan stigit stadigt. Under förra året, 2019, omsatte företaget cirka 41 miljoner kronor.