Ledarskifte i Bravida

Pressmeddelande   •  Jun 12, 2003 11:23 CEST

(Oslo/Stockholm/Köpenhamn 12 juni, 2003) Bravidas koncernchef Jan Kåre Pedersen har meddelat styrelsen att han vill avgå som koncernchef i Bravida.

Det är redan klart att Amund Skarholt tar över som koncernchef när Pedersen avgår omkring den 1 september i år. Fram till nyår kommer Pedersen att stå till företagets disposition, och ägarna har dessutom bett Pedersen att gå in i Bravidas styrelse när övergångsperioden är över, något som Pedersen har accepterat.

Pedersen ledde Telenors omställningsenhet "Telenor Nye Muligheter" som var Norges största och mest lyckade omställningsprogram genom tiderna. 1996 tog han över ledningen av Telenors installationsverksamhet med 3 500 anställda. I Telia-Telenor-fusionen hade Pedersen ansvaret för den sammanslagna installationsverksamheten. Det är nu tre år sedan Pedersen genomförde fusionen mellan norska Bravida och svenska BPA. Bravidakoncernen har i dag ca 14 000 anställda och är Nordens främsta och största installations- och serviceföretag i en helt ny bransch, som omfattar alla tekniska kompetensområden. Det senaste året har präglats av en rad marknadsanpassningar och kostnadsbesparande åtgärder. Det arbetet fortsätter under hösten i oförminskad styrka.

– Det har varit sju spännande, men krävande år i Bravida, präglade av både expansion och stora marknadsanpassningar. Att Bravida nu får en så kapabel person som Amund Skarholt känns betryggande. Jag är säker på att vi tillsammans kan få övergången att bli lyckad, säger Jan Kåre Pedersen.

Amund Skarholt kommer från tjänsten som vice koncernchef i The Securitas Group, med huvudkontor i Chicago. Han har varit en av Securitas toppchefer sedan 1991, och före det arbetade han under 15 år i IBM där han avslutade som vice VD för IBM Norge. Han har också varit styrelseordförande i ett antal Securitas-företag i Europa, och är i dag vice ordförande i Gjensidige Nors styrelse.

– Pedersen har gjort en formidabel insats för Bravidas ägare Telenor och Procuritas. Han har byggt Nordens främsta installations- och serviceföretag och därigenom skapat en helt ny och framtidsinriktad bransch, säger styrelseordförande Terje Thon. Han uttrycker också stor tillfredsställelse med att Bravida nu får Amund Skarholt som koncernchef.

- Jag känner mig säker på att detta kommer att leda till stabilitet och en spännande utveckling framöver, säger Terje Thon.

Kontaktpersoner i Bravida ASA:
Anne Karin Augland, kommunikationsdirektör, tfn +47 901 30 100
Lotta Rohman Törnberg, informationschef, tfn +46 (70) 289 28 00