Johan Dahl - Grafisk Designer

Hur länge har du arbetat på Bredband2?
Jag började på Bredband2 augusti 2013. Jag ansvarar för det mesta av Bredband2:s visuella uttryck. För mig innebär det ansvar för vår hemsida (design och kodning), utformning av annonser i tidningar eller banners på nätet, samt all annan övrig tryckt information som vi producerar.

Hur behåller man kreativiteten när man måste arbeta kreativt varje dag?
I ärlighetens namn så gör man inte riktigt det. Man är inte alltid lika kreativ, men samtidigt så ger den erfarenheten verktyg för att hantera de situationer då kreativiteten brister. Jag tittar mycket på sådant andra gör, och ser till att hålla mig ajour med trender, verktyg och arbetsflöden inom grafisk formgivning och webbdesign. Det är också viktigt att ta och ge feedback. Att ta del av andras perspektiv och åsikter om det man jobbar med resulterar oftast i en bättre slutprodukt.

Vårt beteende har ändrats och vi besöker i större utsträckning hemsidor via mobilen eller surfplattan. Det ställer nya krav på att hemsidor måste vara anpassade för många olika plattformar. Vad tycker du är viktigast att tänka på när man arbetar att ta fram grafiskt material till responsiva hemsidor?
Det är många saker, kanske främst tekniska men även rent visuella. Du måste hela tiden tänka på hur det du skapar kommer att se ut i olika format och på olika enheter. Att grafiken är skalbar och inte väger så mycket, eftersom många kommer att ta del av den på mobilen med hjälp av en 3G-uppkoppling t.ex. Det responsiva mediet kräver att man prioriterar innehåll, tydlighet, enkelhet och relevans. Ett enklare formspråk premieras naturligt av de tekniska begränsningarna.

Vad i ditt arbete gör dig till en god lyssnare?
Lyssnandet är nödvändigt för mig eftersom jag hela tiden ska producera engagerande material både till kunder och interna projekt. Jag har kontakt och får förfrågningar från alla avdelningar och många olika personer, vars önskemål jag ska tillgodose så gott jag kan.

• Nätverksprodukter

• grafisk design