Så skapar du säkrare lösenord

Blogginlägg   •   Feb 09, 2016 07:02 CET

Trots att vi i Sverige nu har haft tillgång till internet i mer än 20 år är det långt ifrån alla som använder ett säkert lösenord. Sociala medier och andra internettjänster ställer högre krav på antalet lösenord att komma ihåg. Enligt en undersökning från Gizmodo är det fortfarande förvånansvärt många som använder sig av lösenord såsom "123456" och ”password” . Skrämmande är även att majoriteten inte byter lösenord på över ett år och använder samma lösenord till flera tjänster på nätet.

Att inte använda sig av ett säkert lösenord kan få förödande konsekvenser, både privat och på arbetsplatsen. Så vad ska man göra för att skapa ett säkert lösenord?

Viktigast är att använda både versaler, siffor och skiljetecken (om tjänsten tillåter det) när du skapar ditt lösenord. Att använda privata uppgifter såsom favoritfilm eller ditt husdjurs namn är inte något som rekommenderas. Enligt undersökningen från Gizmondo finns det även trender inom lösenord och detta bör man ha i åtanke. Ett lösenord som toppat listorna 2015 är bland annat "Star Wars" och "Han Solo".

Många tjänster såsom Google och Facebook erbjuder tvåstegsverifiering när du loggar in på ditt konto på en ny enhet. Du får då ett meddelande om när en inloggning sker på en enhet som inte använts tidigare och kan på så vis bli informerad om det är någon som försöker komma åt ditt konto.

Det är viktigt att använda flera olika lösenord till de tjänster som du använder dig av på internet. Många tycker att det är mödosamt att komma ihåg alla lösenord som används. Om du är en av dem finns det flera tjänster som erbjuder krypterade och säkra lösenord för varje inloggningstillfälle. En av dessa tjänster heter 1Password. Tjänsten fungerar som så att du laddar ner en app till alla dina enheter. Varje gång du ska logga in på en tjänst på nätet öppnar du appen som genererar ett krypterat lösenord för inloggningstillfället. På så sätt behöver du endast komma ihåg ett enda lösenord (som bör uppfylla alla säkerhetskrav på ett bra och säkert lösenord).

1Password - No More Sticky Notes from AgileBits on Vimeo.

Om du vill veta mer om vilka åtgärder du som privatperson eller företag kan vidta för att skapa säkrare lösenord vill vi tipsa om ett avsnitt från den amerikanska podcasten Social Media Examiner. I detta avsnitt berättar entreprenören Charlene Johnson om hur hennes företagskonto blev hackat och vilka säkerhetsåtgärder hon vidtog efter detta.

Med hjälp av dessa tips hoppas vi nu att du kan skapa säkrare lösenord till de konton och tjänster som du hanterar, både privat och på din arbetsplats.