Bredband2 lanserar världens första VR-styrda leveranser med drönare

Pressmeddelande   •   Apr 01, 2016 07:00 CEST

Bredband2 har sedan oktober 2015 testat att leverera produkter med VR-styrda drönare till utvalda testgrupper runt om i landet. Mottagandet av servicen har varit mycket positivt och Bredband2 är nu redo att implementera det nya, revolutionerade leveranssättet “Drone Drop” i hela Sverige och för alla kunder.

Testet av produktleveranser med drönare initierades av en projektgrupp som tog inspiration av Amazons drönar-projekt Amazon Prime Air.

“Vi ville hitta ett mer effektivt och miljövänligt sätt att kunna leverera de produkter vi har som måste skickas via paket säger Helena Hård, projektledare för Drone Drop. Mottagandet från våra kunder har varit oerhört positivt då vi lyckats korta ner leveranstiden med flera dagar. Den kortaste uppmätta tiden för levererat paket efter beställning ligger på under 1 timme. Vi har gjort åtaliga tester för att säkerställa att alla paket levereras på ett säkert, tryggt och snabbt sätt, utan att störa övrig lufttrafik. Resultatet är mycket bättre än vad vi hade kunnat hoppats på. Vi känner oss trygga med att nu leverera alla beställningar med drönare till våra kunder”.

Hur fungerar det?
Efter att en beställning har gjorts via bredband2.com skickas ordern vidare till Bredband2:s kundtjänstavdelning för Drone Drop. Respektive handläggare bekräftar sedan angiven leveranspunkt med kund via SMS. Efter detta packas ordern i drönaren och är klar att skickas. Med VR-headset styr handläggaren drönaren efter framtagen rutt och paketet släpps av på förutbestämd leveranspunkt. När paketet levererats till leveranspunkten skickas ett SMS till kund om att paketet kommit fram.

“Vi ville vara med och göra en revolutionerande förändring. Det är viktigt att ligga i framkant och utnyttja den teknik som finns tillgänglig. Vi är övertygade att detta är framtidens leveranssätt” säger Daniel Krook, VD på Bredband2.

Bredband2 är Sveriges tredje största leverantör av bredband via fiber till över 140 000 privat- och företagskunder. Våra kunder erbjuds tjänster som Internet, telefoni, TV, datacenter och mobilt bredband. Vår snabbhet och goda lyssnarförmåga leder till kundnära relationer där rätt anpassade kommunikationslösningar ger en tryggare vardag.