Tekniktrassel stör julfriden

Bara en av tio tycker att det är mycket enkelt att installera ny teknik, enligt en undersökning som Demoskop har genomfört på uppdrag av Bredbandsbolaget. I samband med jul och mellandagsrea flyttar många nya teknikprylar som kräver installation in i hemmen.

Av de tillfrågade i undersökningen så sköter 57 procent installationen av ny teknik själva. Av de som stöter på problem så ger 59 procent upp och överlämnar till någon annan att hitta en lösning. Nästan lika många, 51 procent, uppger att de blir irriterade och/eller frustrerade.

Bredbandsexperten tipsar om hur man löser de vanligaste teknikproblemen. Bredbandsexperten är teknikhjälp per telefon som kan hjälpa till med alla typer av problem kopplade till hemelektronik. Mellan den 27-29 december kan man ringa Bredbandsexperten kostnadsfritt och få hjälp med alla sina teknikproblem, telefon 0770-777 666.

• Koppla datorn till din tv. Genom att koppla ihop datorn och tv:n kan du till exempel streama film via datorn, exempelvis Voddler, och sedan spela upp den på din tv. Då krävs att datorn har en S-VHS, HDMI, DVI eller VGA-utgång som är de vanligaste utgångarna på moderna tv-apparater. Allra bäst kvalitet får du med HDMI och DVI. Koppla ihop datorn och tv:n med en kabel som passar din utgång. Se till att du har installerat grafikkortets fullständiga paket och gör därefter inställningar i datorns grafikkort för att klona din bildskärm.
  • Långsam dator. Har din dator plötsligt blivit slö? Kolla först upp att du inte har drabbats av ett virus eller någon annan typ av intrång. Om du redan har fått ett virus kan det vara svårt att bli av med, installera därför en säkerhetslösning på din dator. Vissa program, som Photoshop och spel, är tunga att köra och kan göra att din dator går långsamt. En lösning är att köpa till nytt RAM-minne till din dator. Tänk också på att ju fler program du har igång, desto långsammare går datorn.

• Mediespelare. En mediespelare som är kopplad till ditt nätverk, din stereo och tv gör att det är enkelt att spela upp film, mp3-filer och visa bilder. Genom att koppla mediespelaren till ditt trådlösa nätverk blir du av med sladdhärvor. Börja med att koppla ihop spelaren med din tv och gå sedan till menyn för nätverksinställningar i mediespelaren. Ange ditt nätverksnamn och din nätverksnyckel och börja streama ljud och bild.

• Trådlöst internet. Minidatorerna passar perfekt för att surfa trådlöst uppkrupen i soffan. För att installera ett trådlöst nätverk behöver du en router och en dator med en trådlös nätverksenhet. Optimera signalen genom att ställa routern minst en meter från andra trådlösa enheter, som telefoner, och genom att ställa routern högt så att signalen får bra spridning i rummet. Placera inte routern på en högtalare, tv eller i närheten av en mikrovågsugn då dessa innehåller magnetfält som kan störa signalen. Tänk också på att om du har ställt routern bakom en tjock vägg blir signalen sämre än bakom en tunn vägg.

• Surfa säkert. När du sedan sitter och surfar, uppdatera din brandvägg och din antiviruslösning för att garantera att du surfar säkert och inte drabbas av virus. Brandvägg och antivirus är avancerade program som kan blockera dig på nätet. Kolla därför igenom inställningarna i din brandvägg.

Om Bredbandsexperten

Bredbandsexperten är en support dit man kan ringa för att få hjälp med sådant som rör teknikproblem i hemmet. Tjänsten kostar 19 kronor per minut men max 285 kronor per ärende. Man betalar bara om Bredbandsexperten löser problemet eller ger information som leder till lösning av problemet. Bredbandsbolagets kostnadsfria support som hanterar Bredbandsbolagets produkter och tjänster fungerar som vanligt.

Den 27-29 december är Bredbandsexperten kostnadsfri för alla som behöver hjälp med sina tekniska prylar. Bredbandsexperten nås på telefon 0770-777 666.

Undersökningen genomfördes av Demoskop under april 2009. Resultatet bygger på 1 163 webbintervjuer bland svenskar från 18 år och uppåt.

För mer information, kontakta: Presstjänsten, Bredbandsbolaget:  08-4100 7555, press@bredband.com

• bredbandsbolaget
    • bredbandsexperten